Del Montgó a Manhattan. Valencians a Nova York

El pròxim 10 de desembre la Universitat d'Alacant projectarà els documentals Del Montgó a Manhattan. Valencians a Nova York (1 i 2) un documental, amb guió i direcció de Juli Esteve, en el qual ha col·laborat la UA. Durant una mica més de 150 minuts, aquest treball narra la història d'aquells valencians de la Marina Alta i de la Safor, que van emigrar a els EUA a la recerca d'una vida millor.

Les projeccions tindran lloc a les 12.00 hores, en l'edifici de Geografia i Història (aula 9), i la Seu Ciutat d'Alacant, edifici Sant Ferran, 40. Entrada lliure, limitada a la capacitat de la sala.

Del Montgó a Manhattan. Valencians a Nova York. 2. Adéu, Amèrica. from InfoTV / xip multimedia on Vimeo.

Del Montgó a Manhattan. Valencians a Nova York (1 i 2), amb imatge edició i postproducció d'Antoni Arnau i Esther Albert, està format per quatre parts. Cap a la terra promesa (103 minuts) i Adéu, Amèrica (54 minuts) són les dues primeres parts del projecte, que analitza la migració que es va produir entre 1906 i 1920 des de les comarques de la Marina Alta i la Safor cap a Canadà i els Estats Units. Molts d'ells, segons expliquen des de la productora InfoTV, "fugien de la misèria i dels abusos" i "per a cercar-se el pla i el futur que ací no tenien, no els va importar creuar l'Atlàntic a uns països de llengua estranya i una cultura diferent"

Entre ells, alguns van tornar amb diners per a millorar la seua vida ací, uns altres es van topar amb la crisi i van tornar sense gens, uns altres es van establir.

Cap a la terra promesa narra l'anada a Amèrica i Adéu Amèrica relata el retorn d'aquells que es van veure obligats a tornar a casa sense gens, després de la crisi econòmica de principis dels anys 20. De la vida dels valencians que es van quedar allí a viure, s'ocupen la tercera i la quarta part, encara en producció.