Concert simfònic de Mailers. Ressenya de Carmen Juan

Alacant, 15 de novembre de 2016

Concert simfònic de Mailers

Mailers per AEPA UA 2016 7Per Carmen Juan

El passat 7 d’octubre el grup alacantí Mailers oferia una gala simfònica en benefici de l’Associació d’Epilèpsia de la Província d’Alacant. Aquest país presumeix de ser indiscutiblement solidari, però, a l’hora de la veritat, moltes vegades queda en evidència. Això va ser el que va ocórrer en el concert, ja que l’auditori estava, amb prou faenes, a la meitat de la seua capacitat. Després de les intervencions de les autoritats pertinents, inclosa la de la presidenta d’AEPA, amb les quals es va voler conscienciar un públic compromès ja amb la malaltia que ocupa aquesta associació, es van apagar tots els llums de la sala i es van escoltar alguns tímids aplaudiments que, no obstant això, es van tornar contundents al primer acord de guitarra. Formada per més de cinquanta membres entre l’Orquestra Simfònica Acadèmica de Sant Vicent i l’Orquestra del Conservatori Professional de Mutxamel, la secció de cordes quedava en penombra mentre els components de Mailers, formats en línia recta davant de l’escenari, absorbien les llums de tots els focus.

Agraïment i lliurament són dos termes que definirien a la perfecció l’espectacle . Anabel García, vocalista de la formació, va posar l’accent en nombroses ocasions en com estaven de contents per poder actuar a la Universitat d’Alacant, per una bona causa i, a més, reforçats per uns músics joves amb els quals havien gaudit preparant l’actuació. Els arranjaments orquestrals i la direcció per part d’Elena Cremades van aconseguir complir el somni de Mailers de tocar en format simfònic, com va confessar el bateria Carlos Gómez en una entrevista radiofònica prèvia al concert.

Sense cap dubte, aquesta alegria va contagiar el públic, que va acompanyar fent palmes quasi totes les cançons —en alguns moments fins i tot en excés—, va cantar els cors i fins i tot es va alçar dels seients per a ballar a petició d’Anabel en un parell de temes. Mailers es va fer també amb l’atenció dels més menuts: van ser els primers a posar-se en peus i acostar-se a l’escenari en « Quemas », i no van tornar a asseure’s fins al final. Malgrat patir un parell de problemes, mínims, quant a la connexió d’una de les guitarres i l’empastament de la veu en una o dues cançons, i a com podia resultar de confús el fet que l’orquestra estiguera en penombra de cara al pati de butaques, cal destacar el treball quasi impecable de l’equip tècnic, tant del grup com de la mateixa Universitat.

El concert ja podia qualificar-se com un èxit, però solament va ser rotund quan, després d’haver interpretat una cançó nova sense l’orquestra («Puerta de emergencia »), van començar a tocar « No soy tan fuerte» i, a meitat del tema, els músics que aquesta vegada estaven completament a les fosques van encendre petites vares de led de colors que tenien col·locades als canells, en els arcs dels instruments i fins i tot fent de batuta de la directora. Per a concloure la vesprada amb energies renovades, vam poder veure la gent ballant amb «Fuera de control», una de les composicions més conegudes del grup; «Materia», a petició de la vintena de xiquets que seguia en primera fila, i de nou «Un segundo», que ja havien interpretat durant la primera meitat de l’actuació.

Poden quedar satisfets, tant Mailers com Cremades i la combinació de joves orquestres, perquè el treball ben fet no el reconeix un auditori ple, sinó un auditori en peus, aplaudint durant més de cinc minuts. I això sí que va ser indiscutible.

•    Salto mortal
•    Idea magnética