La UA dedica una exposició al monument als Màrtirs de la Llibertat d'Alacant

Alacant, 7 de novembre de 2016
Actualitzat el 5 de març de 2018.

La Sala Miguel Hernández de la Seu Universitària Ciutat d'Alacant (Ramón y Cajal, 4), acull l'exposició “La memòria d'un lloc de memòria democràtica: els targetes postals de Monument als Màrtirs de la Llibertat”, el dilluns 5 de març de 2018 a les 20.15h. Prèviament, a les 19 hores, s'oferirà la conferència Las dos memorias a càrrec d'Augusto Serrano, professor de la Universitat d'Hondures. La mostra compta amb la col·laboració de la Generalitat Valenciana i la Càtedra Interuniversitària de Memòria Democràtica de la Comunitat Valenciana ( UA; Universitat de València; Universitat Jaume I).

La Seu Universitària Ciutat d'Alacant (Ramón y Cajal, 4) retrà homenatge a l'escultor alacantí Vicente Bañuls amb la conferència “Vicente Bañuls i l'escultura urbana. Tradició, renovació i simbolisme” a càrrec de l'arquitecte Santiago Varela, el dimecres 16 de novembre de 2016 a les 20 hores.

Expo_Memòria_SalaAIFOS

Entre el 1907 i el 1939 el monument als Màrtirs de la Llibertat, va ser un lloc de memòria democràtica emblemàtic de la ciutat d’Alacant, eliminat per les autoritats franquistes en la postguerra. Amb l’objectiu de recuperar aquesta part de la història alacantina, la Universitat d’Alacant inaugura el pròxim dimarts 8 de novembre, a les 17.15 hores, l’exposició “La memòria d’un lloc de memòria democràtica: les targetes postals del monument als Màrtirs de la Llibertat d’Alacant”, a la sala Aifos del Campus (Edifici de Filosofia i Lletres III), on romandrà exposada fins al 23 de desembre.

Aquesta mostra, comissariada pel catedràtic d’Història Contemporània de la UA José Miguel Santacreu i produïda pel MUA, exposa una recopilació d’informació sobre el monument que s’ha dut a terme durant 30 anys d’investigació, un treball que va començar l’any 1986 i que ara també s’arreplega en un catàleg.

El monument es va traslladar el 1916 des del passeig dels Màrtirs fins a l’actual plaça del Mar. Ara, amb motiu del centenari d’aquesta data, la Universitat d’Alacant vol contribuir a preservar la memòria d’aquesta amb aquesta exposició que arreplega documents, informació històrica i una mostra significativa de targetes postals il·lustrades amb fotografies del monument. L’última fotografia que es va prendre d’aquesta estàtua esculpida per Vicente Bañuls, va ser obra del fotògraf alacantí Francisco Sánchez amb la qual va captar el moment que les tropes d’ocupació van arribar a la fi del 1939.

El comissari de l’exposició i el professor de Didàctica de Ciències Socials de la UA, Rafael Sebastiá, han fet també una guia d’observació perquè l’alumnat més jove que la visite, puga traure major profit de la visita a la mostra.

Expo_Memòria_SalaAIFOS2

El monument

Durant les quatre primeres dècades del segle XX, el monument als Màrtirs de la Llibertat d’Alacant va ser un lloc emblemàtic de la ciutat. Cada 8 de març, els alacantins recordaven les persones que van morir l’any 1844 per defensar la democràcia, i ho feien davant de l’estàtua esculpida per Vicent Bañuls el 1907. L’estàtua es va traslladar l’any 1916 des del passeig dels Màrtirs fins a l’actual plaça del Mar, moment del qual ara es fan cent anys. Després de la Guerra Civil, les autoritats franquistes van destruir aquest monument.

L’escultor

Vicente Bañuls va esculpir el monument als Màrtirs de la Llibertat i va ser inaugurat el 8 de març del 1907 a la glorieta del passeig dels Màrtirs d’Alacant (actualment Esplanada). Bañuls, ja era en aquesta època l’escultor oficial d’Alacant, des que va fer el monument a Eleuterio Maisonnave, inaugurat l’any 1894, pel qual va obtenir gran èxit i reconeixement. L’any 1916 Bañuls també va esculpir el monument a José Canalejas.

Materials