Què signifiquen les Ítacas. Ressenya de Carmen Juan del recital "Tant de bo!"

Alacant, 18 de novembre de 2016

El Grup Poètic Argila de l'Aire ens va presentar el passat 21 d'octubre el recital de cançons, música i versos titulat "Tant de bo!" en la Seu Universitària Ciutat d'Alacant, dins del cicle "Divendres a la Seu".

Què signifiquen les Ítacas

Per Carmen Juan

Els actes de poesia són poc habituals en la programació cultural universitària, però va ser així com es va decidir inaugurar enguany el cicle d'activitats Divendres a la Seu, que té lloc, com el nom indica, els divendres a l'edifici del carrer de Sant Ferran, a Alacant. La primera sessió va ser a càrrec del grup poètic Argila de l’Aire, que oferia un recital que van inaugurar al febrer d'aquest mateix any: «Tant de bo !».

Potser perquè el cartell no estava ple de hashtags ni els poetes eren estrelles de Twitter, sinó els pilars sòlids sobre els quals es construeix la poesia contemporània, tota la gent que últimament ompli patis de butaques o places obertes amb un sorprenent interès per la poesia —que segons sembla s’ha posat de moda a Alacant— no hi va aparèixer. El trio sobre l’escenari va ser rebut per onze persones, quinze si hi comptem Carles Cortés, el tècnic de so, la fotògrafa i qui escriu aquesta ressenya. Aquest fet, però, no va minvar l’espenta d'Argila de l’Aire, ben disposat a defensar un treball de maridatge entre poesia i música.

Va començar la poeta i actriu M. Carmen Sáez, pràcticament sense introducció, llegint una bona traducció al valencià d'un poema de Safo, per a calfar la sala abans de començar un diàleg a tres: la seua veu va ser substituïda per la d'Ivan Brull, a qui va acompanyar Tomàs de Santos a la guitarra amb subtils acords que es van desplegar al llarg del text per a transformar-se en cançó en arribar a l'últim vers del rapsode. Grans poetes com Catul, Omar Khayyam, Walt Whitman, Dl. Xun, Anna Akhmàtova, Giuseppe Ungaretti, Wislawa Szymborska, però també, a tall de reivindicació del seu lloc en la història de la literatura universal, Miguel Hernández, Vicent Andrés Estellés o Maria Mercè Marçal van passejar les seues paraules per l'escenari. Cal comentar que aquestes veus poètiques tan diverses van ser filades amb destresa a través de modulacions literàries, aportació del col·lectiu valencià, i que era innegable l'equilibri entre l'afany didàctic de M. Carmen, la profunditat en el recitat d'Ivan i les improvisacions musicals de Tomàs per a donar més color a la paraula. D’aquesta manera, el recorregut—tant geogràfic com temporal— va resultar coherent. Si a això sumem les intervencions del cantautor Tomàs de Santos amb versions de «Si jo fos pescador», de Joan Salvat Papasseit, o un tema del mateix Ivan Brull sobre un poema de Maria Beneyto, el resultat final era un viatge redó que havia de concloure, no cal dir-ho, de nou en l'Ítaca que cantava Llach.

A pesar que Argila de l’Aire havia arribat a la seua destinació per a trobar, en atracar, la sala igual de deserta que quan havia salpat, algú entre l'escàs públic va sol·licitar, amb emoció continguda, que tornaren a interpretar la cançó sobre el poema de Joan Salvat Papasseit. Que es queden, doncs, els artistes, amb les paraules que va escriure Kavafis (i va traduir Carles Riba): «Si la trobes pobra, no és que Ítaca t’hagi enganyat. Savi, com bé t’has fet, sabràs el que volen dir les Ítaques.»

Google+: http://google.com/+Culturaenlaua

Carretera de Sant Vicent del Raspeig, s/n - 03690 Sant Vicent del Raspeig - Alacant - Tel. 96 590 3400 - Fax 96 590 3464