• La veu a tu deguda. Ressenya de Sara J. Tri..ollidària amb Asociación Parkinson Alicante

La veu a tu deguda. Ressenya de Sara J. Trigueros del concert VEU sollidària amb Asociación Parkinson Alicante

Alacant, 15 de desembre de 2016

El passat 30 de novembre, el Paranimf de la UA va acollir el concert Veu Solidària amb l'Associació Parkinson Alacant, amb la participació de la soprano Ascensión Padilla, la pianista Empare Pous i el Quartet de corda Mare Nostrum de la UA.

La veu a tu deguda

Per Sara J. Trigueros

VEU solidària amb Associació Parkinson Alacant

Amb una hora poc propícia i unes condicions meteorològiques que encara ho eren menys, el passat 30 de novembre tenia lloc el ja clàssic concert solidari que la UA organitza en favor de l'Associació Parkinson Alacant. Cada any l'actuació, sempre dins d'uns delimitadors acadèmics, ofereix una actuació d'interès indiscutible. La passada nit sorprenia veure un públic relativament jove i, a pesar que cada any semblava minvar el nombre de melòmans solidaris, aquesta vegada van resistir la pluja amb esperit gal.

La qualitat del programa que anàvem a presenciar anava parella a la sobrietat del repertori, que enguany se centrava en peces líriques d'un arc històric que abasta des d'un barroc Henry Purcell fins a començaments del segle XX, amb Giacomo Puccini, si bé l'ordre cronològic es va veure alterat en algunes ocasions. Després de la primera peça, Ascensión Padilla, que va fer de mestre de cerimònies tota la nit, va voler remarcar el component didàctic del concert, que descansava sobre el suport visual d'una pantalla en la qual es podien llegir breus anotacions que ajudaven a situar cada ària en el context de l'òpera de la qual estava extreta.

En començar la nit, la soprano va combinar una molt ben polida dicció en diversos idiomes amb una actuació al caire de la teatralitat, encara que això últim es va anar apagant fins a l'última peça, on de nou va tornar a allunyar-se de l'aspecte estrictament musical. El concert va estar dividit en dues parts ben diferenciades per vestuari, acompanyament i marc temporal. La primera part englobava els segles XVII i XVIII i és en l'única on es va poder escoltar el quartet de cordes; més endavant vaig saber que la seua absència de la segona part es va deure a un assaig al qual havien d'assistir, la qual cosa explica i excusa la presència de «Palladio» (composta en una data tan allunyada del barroc i classicisme com 1995) al final d'aquesta secció. Per la seua banda, Ascensión Padilla va destacar per cobrir un espectre vocal molt ben cuidat (també en els greus) i amb uns adorns polits, especialment en «Sposa son disprezata».

Cap al final de la primera part es va introduir, en « Mi tradi quell'alma ingrata», la pianista Amparo Pous, únic moment en el qual vam poder veure a tots els músics sobre l'escenari i que Ascensión va aprofitar per a fer les presentacions. Amparo Pous era qui s'anava a encarregar de la part instrumental en la segona part, després d'un descans que no va ser precisament breu. Al contrari del que li succeïa a la secció de cordes, la pianista on millor es lluïa era al costat de la soprano més que en els dos intermezzi, on el so es percebia massa apagat. La cantant, per contra, lluny de mostrar cansament, va prendre aquesta segona part amb encara més força que la primera i va tancar el concert en el punt més alt, de manera que demostrà, un any més, el bon gust que es destil·la en els concerts de VEU solidària.

Repertori

Primera part