Un atac de redempció. Ressenya de "Polifonía" per Benito Elías García Valero

Alacant, 2 de desembre de 2016

El passat 22 de desembre, Tríade Teatro va posar en escena en el Paranimf de la Universitat d'Alacant "Polifonía", de Diana de Paco.

Un atac de redempció

Per Benito Elías García Valero

Tot i que no ho aconseguiran. La jove companyia Tríade Teatro posa en escena Polifonía, el text de Diana de Paco que situa en un limbe quatre grans tràgiques del món clàssic, Medea, Clitemnestra, Fedra i Penèlope (la seua història és la més versionada per a encaixar amb la resta), per a recrear-ne l'origen dels traumes, que en tot cas deriven de la relació amb els cònjuges. L'autora intenta redistribuir la culpabilitat dels fets entre marit i dona, i amb això redimir parcialment aquestes homicides o suïcides. No pot aconseguir-ho perquè l'aterridor acte de matar és tan injustificable com qualsevol homicidi, però resulta al seu torn comprensible en la mesura que les criminals estaven atrapades: el cometeren o no, errarien. Difícil és l'elecció entre la dignitat pròpia i la vida aliena. L'obra intenta dissoldre la dualitat culpabilitat/innocència de manera semblant als textos clàssics, que representaven herois tràgics cometent, en ocasions sense ser-ne plenament conscients, actes terribles i mortífers.

Encara que el propòsit de l'obra siga redimir-les, el grau de desesperació que exhibeixen les heroïnes impedeix creure que després del conflicte representat els quede un besllum de pau. El director, Miguel Cegarra, opta per magnificar la dicció i el gest dels actors, amb la qual cosa aconsegueix un efecte rítmic de ressonàncies gregues. La naturalitat no té cabuda en un escenari nu que representa algun purgatori compost merament per un cercle d'arena del qual no escapen les intèrprets durant la representació per la seua condició de recluses en els seus abominables actes, o en el ressentiment o en el trauma. L'arena recorda també la que cobreix les tombes de les víctimes. En aquest avantcercle de l'infern combinen les actrius dansa i teatre i acosten l'espectador a un món irreal i límbic, tant en el seu significat de ‘visceral’ com en el de ‘limítrof’. La dansa, de marcada presència al començament de l'obra, no abandonarà del tot la dramatització, i el moviment de les heroïnes i de l'actor, encarregat d'anar encarnant els papers masculins en dubte, parteix sempre d'una coreografia i acaba formant grups escultòrics, i en conseqüència contamina d'altres arts aquesta proposta polifònica.

Les heroïnes apareixen caracteritzades amb uns vestits llargs que arrosseguen i fan servir a mesura que estripen el dolor. Els cabells, llargs i solts, els confereixen una estranya joventut amb tints de rebel·lia. Un dels millors aspectes de la representació és l'ús poètic dels cossos i de l'escàs utillatge emprat: llaços que són barrots, cintes que es converteixen en cadenes, cossos-refugi que acaben sent murs aclaparadors, cinturons que són llegits a manera de pergamins. L'espectador gaudirà imaginant igual que patirà escoltant les angoixades justificacions.

Redistribuir la culpabilitat de les atrocitats comeses per aquestes dones terribles resulta una lectura tremendament actual dels arguments clàssics. És contra l'estereotip de dona malvada (encarnat en la nostra tradició per medees, pandores, circes) que vol lluitar Polifonía. La feresa de la dicció, la cruesa dels diàlegs i la violència violentada de les paraules no permeten de redimir aquestes dones desesperades, però sí de generar un interessant exercici de goig artístic i de, potser, reflexió fructífera.

VEU Revista Cultural de la Universitat d'Alacant

Edif. Germà Bernàcer