Commemoració dels centenaris de Cervantes, Shakespeare i Ramon Llull

Cervantes, Shakespeare y LlullLa Universitat d'Alacant, amb la coordinació del Vicerectorat de Cultura, Esports i Política Lingüística i de la Facultat de Filosofia i Lletres, ha organitzat un ampli programa a fi de celebrar els centenaris de Miguel de Cervantes, William Shakespeare i Ramón Llull al llarg de l'any 2016. Es tracta de projectar cap a la societat l'enorme influència d'aquests tres autors en la cultura europea, per mitjà d'un ambiciós programa d'activitats acadèmiques i culturals (conferències, exposicions, representacions dramàtiques, etc.). Tres clàssics de les lletres europees, el pensament dels quals, expressat en català, llatí, castellà i anglès, els fa permanentment necessaris en l'actualitat.

L'any 2016 serà un any globalment dedicat a la commemoració del quart centenari de la mort dels dos escriptors més universals de tots els temps: Miguel de Cervantes i William Shakespeare, la influència dels quals segueix sent paradigmàtica en el nostre món. Donada la seua transcendència i la seua repercussió, la Universitat d'Alacant vol sumar-se a aquesta celebració amb un ampli i variat programa d'activitats culturals i acadèmiques que es desenvoluparan al llarg de tot l'any i dels quals ací es podrà trobar complida i puntual informació, destacant, sobretot, l'exposició "Cervantes i Shakespeare: Dos genis universals" (2 de març - 29 d'abril) i les Jornades acadèmiques "Cervantes i Shakespeare: El seu món i la seua obra" (19 - 21 abril).

Centenari Ramon Llull

Ramon Llull (1232-1316), pertanyent a la primera generació de mallorquins després de la conquista de l'illa per part de Jaume I, va ser un noble que als trenta anys, a causa d'una conversió espiritual, es va dedicar a predicar el cristianisme entre els creients de les altres religions monoteistes (jueus i àrabs) amb un esperit ecumènic desconegut en aquella època. La intenció de convéncer a l'altre està al darrere de tot un sistema lògic i filosòfic denominat Ars que fonamentava la seua tasca espiritual i que hui en dia és estudiat arreu d'Europa com una gran fita del pensament. Conscient de la dificultat per entendre les idees que plantejava, va escriure diverses obres narratives encarregades de divulgar el seu ideari, com ara el Llibre d'Evast e Blaquerna o el Llibre de meravelles, dins del qual es troba el Llibre de les bèsties, manual polític la lectura del qual encara ens il·lumina hui en dia. Va ser un dels primers grans autors catalans, capaç de fer evolucionar el llenguatge literari esperonat pel seu pensament ric, dens i complex, a més de ser el primer autor medieval a fer servir una llengua romànica per transmetre coneixements filosòfics, teològics i místics.

W. Shakespeare         Miguel de Cervantes         Ramon Llull