Perles de la nit. Poetes andalusines

Alacant, 23 de març de 2016

A partir del llibre de poemes àrabs traduïts al català Perles de la nit. Poetes andalusines, la Universitat d'Alacant et proposa un programa d'activitats els dies 19 i 22 d'abril consistents en una conferència i un recital. El recital de poemes, en àrab i en català, comptarà amb música en directe de llaut i percussió.

Ressenya del llibre Perles de la nit. Poetes andalusines (font d'informació: Adesiaria editorial): «Al llarg del temps, els qui han escrit la història d'al-Àndalus no han deixat de meravellar-se de la instintiva genialitat dels andalusins en el conreu de la poesia àrab clàssica. A hores d’ara, però, no ens hauria de sorprendre gens que el focus més important d’irradiació de la cultura àrab a Occident durant segles donés una bona florada de poetes extraordinàries. De la quarantena de noms que ens han arribat a través de les fonts —cosa que indica clarament que aquest tresor literari no va ser pas fruit de l’atzar—, en aquesta antologia es reuneixen gairebé tots els poemes que s’han conservat d'elles, rutilants perles de la nit que per primer cop fan llum en català».

La conferència serà el 19 d'abril a les 10.00 hores, a la Facultat de Filosofia i Lletres, edifici 1, aula 3. Es titula "Perles de la nit: la veu de les dones en la poesia àrab clàssica", i serà a càrrec d'una de les traductores del llibre, Margarida Castells.

D'altra banda, el 22 d'abril a les 20.30 hores, a la Seu Universitària Ciutat d'Alacant s'iniciarà Versos d'arrel andalusina, recital en àrab i en català d'una selecció de poemes del llibre Perles de la nit . Recitaran Fàtima Zahra el Bekkaoui i Encarna Sant-Celoni i Verger(l'altra traductora del llibre al costat de Margarida Castells), amb música en directe de Quim Sanç(llaüt i percussió).

"Versos d'arrel andalusina evoca una tria dels escassos texts conservats de les dones que versejaren a l'antiga Al-Àndalus. Veus esmolades, de mel o ben ardents, que conrearen genialment la poesia, rebutjant, afalagant o enyorant a qui estimaven o a qui avorrien. Mestres en l'art de la paraula, oblidades com llurs ciutats enrunades i llurs llibres perduts o manllevats, amb aquest acte les fem nostres".

Perles de la nit