Pregonad con vuestras coplas lo que vale una mujer

• Intervenció de MartiriConferència: «La mujer y la copla en la educación sentimental» (Martirio)
  • 7 de març de 2016. Paranimf de la Universitat d'Alacant.

Pregonad con vuestras coplas lo que vale una mujer

Una crònica de Sara J. Trigueros

El passat 7 de març, en el marc de les activitats programades amb motiu de la commemoració del Dia Internacional de la Dona, va tenir lloc una particular posada en escena de Martirio. La vetlada va començar amb una peça d'uns deu minuts oferida pel grup de teatre de la UA, una crítica mordaç, amb l'únic propòsit de despertar consciències, en la qual s’alternaven reproduccions d'accions quotidianes en què encara bateguen les desigualtats de sexe i dades verídiques de les condicions laborals, socials i culturals de la dona avui dia.

Després d'aquesta mostra, la directora de la Unitat d'Igualtat de la Universitat d'Alacant, María José Rodríguez, va donar pas al lliurament del Premi Igualtat en la seua quarta edició, que per unanimitat ha sigut concedit a Aguas Municipalizadas de Alicante pel seu compromís amb les polítiques d'igualtat d'oportunitats en les empreses. A continuació va intervenir el president d'aquesta companyia, Francisco Bartual, així com Manuel Palomar, actual rector de la UA, que va posar una vegada més sobre la taula la tasca que duu a terme la Universitat per a consolidar una llarga llista de mesures que ens porten a un futur —esperem que no tan llunyà com auguraven els joves del grup de teatre— en què no calguen unes jornades per la igualtat entre sexes.

Però el pati volia veure Martirio. Més encara, molts dels presents esperaven un «concert» de Martirio, a pesar que en la informació de l'esdeveniment s'especificava no solament que tindria lloc el lliurament del Premi Igualtat 2016, sinó també que l'acte previst era una conferència cantada, molt ben titulada «La mujer y la copla en nuestra educación sentimental». Un discurs d’innombrables estossecs va ser la resposta a l'espera, al començament de la seua intervenció i mentre va durar. Martirio, sense bata de cua però sempre amb les seues ulleres fosques i la seua pinta als cabells, presentada com a «folklòrica, punky i llibertària», va parlar amb la veu dolça, melosa, a la qual té acostumat el seu públic. Va reivindicar des del murmuri el valor de la tradició cultural, el respecte per l'art del qual venim. Va fer un recorregut per la història de la copla, pels seus orígens, la seua evolució i els seus grans noms, com Quintero, León y Quiroga i la seua musa Concha Piquer, Imperio Argentina, Farina, Valderrama. Va parlar de la bellesa de la rauxa, però també de l'absurd, de les idees ridícules que, com a música de fons, han educat generacions. Convertint les intervencions musicals en un ingredient anecdòtic, en tot moment a cappella, va fer seus fragments d'innombrables temes populars, des de «Tengo miedo» fins a «Torre de arena», passant per tonadillas menys conegudes i, per descomptat, grans coplas com «A ciegas», «María de la O», «Celos» o «La bien pagá», que van ser corejades fidelment per un públic que no acabava, però, d'estar del tot còmode. Al cap i a la fi, el que Maribel Quiñones pretenia cantant era reforçar els arguments de la seua exposició: el que ensenyaven les lletres de la copla era que amor és sinònim de submissió, de lliurament incondicional (cosa que no sempre és una bona idea, com va demostrar entonant, per exemple, a la manera de Conchita Piquer, «con tal que vivas tranquilo, qué importa que yo me muera»); que llibertat significava més llibertinatge que no presa de decisions o capacitat d'acció.

El públic, al final de la conferència, va quedar dividit entre l'admiració i la decepció. De qualsevol manera, no es pot negar que no hi ha ningú més capaç —ni amb més autoritat— de criticar els aspectes més polèmics d'un gènere que algú que se l’estima, el treballa i el coneix en profunditat. I Martirio era, sens dubte, la persona indicada per a parlar de la copla en aquests termes.

Fotos de la conferència de Martirio i del lliurament del premi IgUAltat UA 2016:

Lliurament premie Igualtat UA 2016, i conferència de Martiri VI
Lliurament premie Igualtat UA 2016, i conferència de Martiri VII
Conferencia Martiri 7-3-2016 Paranimf UA
Lliurament premie Igualtat UA 2016, i conferència de Martiri.
Lliurament premie Igualtat UA 2016, i conferència de Martiri I
Lliurament premie Igualtat UA 2016, i conferència de Martiri II