Saltar apartados
  • UA
  • veu.ua.es
  • IV Festival de Teatre Clàssic l'Alcúdia Universitat d'Alacant

IV Festival de Teatre Clàssic l'Alcúdia Universitat d'Alacant

Es consolida l'aposta de la Universitat d'Alacant pel teatre clàssic al Parc Arqueològic de L'Alcudia. Com a novetat per a aquest 2016, a les funcions de teatre professional dels divendres s'uneixen representacions de teatre universitari els dijous, algunes vinculades al I Certamen Escolar de Teatre Grecollatí, estrenat enguany.

 

Alacant, 8 de juny de 2016

La Universitat d'Alacant celebra del 7 al 29 de juliol de 2016 el IV Festival de Teatre Clàssic l'Alcúdia-Universitat d'Alacant. El programa inclou vuit representacions a l'aire lliure al jaciment arqueològic de l'Alcúdia (Elx), quatre de les quals a càrrec de companyies professionals (divendres 8, 15, 22 i 29 de juliol) i quatre més de companyies amateur (dijous 7, 14, 21 i 28 de juliol). Totes les representacions seran a les 22.00 hores.

Veure programa de mà

Pel certamen passaran agrupacions teatrals de la talla de TNT, Teatro Defondo, Cía. Ferroviaria o Verbo Producciones per a presentar-nos obres pertanyents a la tradició del teatre grecollatí i clàssic, moltes de les quals des de visions contemporànies, i que trobaran al jaciment de l'Alcúdia un marc idoni d'escenificació. Tot un luxe per a un estiu cultural.

Companyies professionals
Aules de teatre
Venda d'entrades i abonaments

Per a les obres dels divendres en www.instanticket.es 902 444 300, i des de les 19.00 en el mateix jaciment els dies de les representacions. Preu de l'abonament a les 4 obres: 40€. Abonaments limitats. L'entrada a les actuacions no professionals dels dijous són gratuïtes fins a completar la capacitat de la sala.

Obertura de portes a les 20.00 hores. Representacions teatrals a les 22.00 hores. Els dijous hi haurà cantina amb preus populars, i els divendres, per 10€ addicionals, picadeta de delícies romanes (inclouen una beguda).

Més informació: Parc Arqueològic de l'Alcúdia, partida de les Atzavares Baix, 03290, Elx (Alacant), 966 61 15 06 - www.laalcudia.ua.es

 

CALENDARI

Dijous 7 de juliol - 22.00 hores

Electra, de Sòfocles - Aula de Teatre de la Universitat d'Alacant

Versió i direcció: Ricardo Arqueros.
Valencià · Entrada lliure · Durada: 85 minuts

Electra, Aula Teatre UA La nit en què Agamèmnon, rei de Micenes, torna a casa després del setge de Troia és assassinat per la seua dona Clitemnestra i l'amant d'aquesta, Egist. Electra, la filla major d’Agamèmnon, tement per la vida del seu germà petit, Orestes, el posa sota la protecció d'un home de confiança perquè l’ajude a eixir del regne. Des d'aquest moment no deixarà de plorar la mort del pare i de denunciar els autors del crim, raó per la qual pateix tota mena de turments i maltractaments. La seua determinació és fèrria, però han passat quinze anys i l’esperança que Orestes torne de l’exili per a consumar la seua venjança comença a esvair-se. (+ info)

 

Divendres 8 de juliol - 22.00 hores

Restos / Fedra - Cía. TNT ( Centre Internacional de Investigación Teatral )

Autor: Raúl Hernández. Direcció: Juana Casado.
Castellà · Entrada 15€ · Durada: 70 minuts.

Restes / Fedra
La història es projecta des d'un passat remot, quasi tan llegendari com el de la filla de Minos, per a arribar a la culminació de la destinació de Fedra, convertida en una nova Pietat, bressolant entre els braços el cos moribund del seu fillastre, mentre el vaixell de Teseu torna des de la mort al port.

El món dramàtic de Fedra està configurat per un ric univers temàtic, en què la passió, les emocions, la possessió i la mort manifesten els conflictes vitals de l'home.

Restos / Fedra
és una revisió contemporània sobre les figures mitològiques gregues de Fedra i Hipòlit. Basada en textos clàssics d'Eurípides i Sèneca, ens mostra el conflicte sorgit de la passió desmesurada que Fedra sent cap al seu fillastre Hipòlit, estant el seu marit Teseu absent en la guerra. L'obra pren, renovant-los, procediments formals de la tragèdia grega, com per exemple el del cor, que exerceix un treball d'interpel·lació als personatges principals.

Restos / Fedra rescata l'especial atractiu de les figures d'Hipòlit i Fedra, la seua riquesa de matisos i contemporaneïtat. «La lluita aferrissada fins a les últimes conseqüències és un valor a destacar en tota l'obra, i ho és per a portar-lo de retorn a una societat que s'enfonsa, on els drets estan minats, la crisi ens enfronta els uns amb els altres i sentim la impossibilitat de fer realitat els nostres desitjos, els nostres somnis».

TNT es forma el 1995 a instàncies de la companyia Atalaya. Fins ara ha creat setze espectacles i s'ha convertit en un referent del teatre d'investigació sobre textos clàssics i del teatre social en el nostre país. Restos/Fedra és el seu muntatge més recent.

 

Dijous 14 de juliol - 22.00 hores

El envenenador - Grup Pulcherrimi, IES Doctor Balmis d'Alacant

Versió i direcció: Inmaculada Arriero.
Castellà · Entrada lliure · Durada: 60 minuts

IES Doctor Balmis - L'envenenador El envenenador és una tragicomèdia en la qual un grup d'esclaus, farts del maltractament del seu amo Megadorus, intentaran aconseguir la llibertat, ajudats pel també esclau i cuiner Lurcio. Guanyadora del  I Certamen Escolar de Teatre Grecollatí de l'Ajuntament d'Alacant - Ajuntament d'Elx - Universitat d'Alacant,  El envenenador és una adaptació d'Inmaculada Arriero a partir un text en llatí de Dick Burnell, i en la qual també han participat els integrants del grup teatral en un procés de creació col·lectiva.

 

 

Divendres 15 de juliol - 22.00 hores

Los atroces - Teatro DEFONDO

Direcció escènica i dramatúrgia: Vanessa Martínez
Basat en la saga grega dels Àtrides
Castellà · Entrada 12 € · Durada: 100 minuts.

Els Atroços

Orestes acaba de cometre un crim horrible. En un viatge entre la realitat i la irrealitat es trobarà amb els fantasmes dels seus familiars morts, éssers que habiten en unes golfes on es barreja el temps i l'espai. Ells també van cometre errors enormes, i des de la seua avorrida eternitat guiaran Orestes per a buscar el perquè dels seus actes i, potser, una solució a un destiní tràgic que es remunta a temps enrere.

Los atroces és una història de fantasmes, la tragicomèdia d'una família espanyola al llarg del segle XX i fins als nostres dies, en els quals encara viuen els mítics Orestes i Electra. Amb el seu canibalisme, incestos i assassinats, Los atroces representen tot allò que hauríem de resoldre amb nosaltres mateixos i amb les persones que més ens han marcat a la vida: les nostres famílies.

La companyia Teatro Defondo naix el 2002. El seu senyal d'identitat més important és el treball en el nou teatre clàssic i la fusió de la música i del teatre.

 

Dijous 21 de juliol - 22.00 hores

Hèracles, d'Eurípides - Yorick Teatre , el Pinós

Direcció: Javier Monzó
Castellà · Entrada lliure

Hèracles, per Yorikc TeatreLa companyia Yorick Teatre del Pinós ens presenta Hèracles, d'Eurípides, una tragèdia en la qual el mític Hèracles (Hèrcules), fill de Zeus i Alcmena, mata la seua esposa Mégara i els seus tres fills després d'embogir per obra de Lisa, la personificació de la Demència i del Furor.

Yorick Teatre aposta per rescatar una obra del teatre grec poc representada, i en la qual Hèrcules, al contrari del que passa en altres tragèdies, és protagonista principal. Així, en Hèracles trobarem un estudi en profunditat sobre el personatge mitològic, interpretat per Paco Serrano, actor amb gran fortalesa física que aporta matisos necessaris. Silvia García encarna  l'altre personatge principal, Mègara.

Yorick Teatre té una llarga trajectòria escènica amb més de vint muntatges des de 1995, durant la qual ha alternat el teatre professional amb l'amateur.

 

 

Divendres 22 de juliol - 22.00 hores

El cerco de Numancia, de Cervantes - Cía. Verbo Producciones

Versió: Florián Recio. Direcció: Paco Carrillo.
Castellà · Entrada 15 € · Durada: 100 minuts.

Cèrcol de Numància

El cerco de Numancia  ens parla de l'heroica lluita contra la invasió, la humiliació i la injustícia d'un poble que se sent ofegat pel poder militar de Roma. Durant els vint anys que va durar el setge de Numància, que avergonyia profundament tots els romans, els celtibers van oposar una resistència que es va convertir en un mite en la història i que Cervantes va reflectir com a tal.

Marandro, enamorat de Lira, decideix resistir al costat del seu poble al setge al qual l'exèrcit romà, sota les ordres d'Escipión, sotmet tots els habitants de Numància. Estan disposats a morir abans de lliurar-se vius...

El cerco de Numancia  també convida l'espectador a reflexionar sobre les Numàncies d'avui dia, sobre el poder i els seus abusos en el seu món.

Premis Ceres de Teatre 2015: Premi del Públic i Premi de la Joventut.

Verbo Producciones aborda des del 2006 «projectes il·lusionants per a un públic heterogeni, amb qui compartir treballs independents, des d'un compromís artístic».

 

Dijous 28 de juliol - 22.00 hores

A dos leguas de Jauja - Aula d'Arts Escèniques de la UMH

Adaptació dramàtica d'Adán Rodríguez sobre els passos de Lope de Rueda.
Codirecció: Adán Rodríguez i Toni Ferri
Castellà · Entrada lliure · Durada: 75 min.

A dues llegües de jauja - UMH «Bona nit molt respectable audiència... Feu, si us plau, el gran favor d'acollir de bon grat aquests comediants ambulants que arriben alegrement des de terres molt llunyanes arrossegant els seus polls i les seues misèries sense reparar a compartir amb els ací presents el bo i millor de cadascun de nosaltres. Per a fer-ho ens valdrem d'uns passos molt graciosos que ja fa molts, molts anys va escriure el genial actor i dramaturg Lope de Rueda. Cinc dels seus passos més famosos seran representats ací aquesta nit... Pagar y no pagar, La tierra de Jauja, Cornudo y contento, Las aceitunas i El rufián cobarde... Que vostres mercès s'ho passen d'allò més bé!»

 

 

Divendres 29 de juliol - 22.00 hores

EQUUS - Cía. Ferroviaria SL

Autor: Peter Shaffer (1973). Direcció: Paco Macià
Castellà · Entrada 12€ · Durada: 90 minuts.

Equus - Cia. Ferroviària

Allan és una adolescent inadaptat i pertorbat que ha consumat un acte horrorós: deixar cecs cinc cavalls de la quadra en què treballava. El psiquiatre que s'ocupa d'ell, Martin Dysart, investiga les causes de la seua acció, i axiò el portarà a conèixer la relació tan especial que Allan manté amb els cavalls: per a Allan, Equus és un déu, una divinitat en el nom de la qual es llança sense frens a les aigües embravides dels seus instints mes vitals, en connexió amb la natura. Què expressa llavors la terrible acció d'Allan? Alguna cosa en ell que ens mou tant a l'horror com a la pietat.

Atenent a les claus del gran teatre grec (animalització, màscares, cor, l'heroi, el destí...), amb Equus la Cía. Ferroviaria ens planteja l'ancestral conflicte entre Apol·lo i el Dionis; la racionalitat i l'ordre enfront de la llibertat, la rauxa i l'instint.

La Cía. Ferroviaria inicia la seua trajectòria a Barcelona al principi dels 90 dins del món de la dansa contemporània. Persegueix la bellesa estètica i emocional, i els seus muntatges estan en contínua revisió conceptual.

 

 

VEU Revista cultural de la Universitat d'Alacant


Revista Cultural VEU
Secretariat de Promoció Cultural i Lingüística
Universitat d'Alacant
Carretera Sant Vicent s/n
03690 Sant Vicent del Raspeig
Alacant (Spain)

Tel: (+34) 96 590 9593

Fax: (+34) 96 590 3464

Twitter: https://twitter.com/culturaenlaua

Facebook: http://facebook.com/culturaenlaua

Per a més informació: informacio@ua.es, i per a temes relacionats amb aquest servidor web: webmaster@ua.es

Carretera de Sant Vicent del Raspeig, s/n - 03690 Sant Vicent del Raspeig - Alacant - Tel.: 96 590 3400 - Fax: 96 590 3464