Saltar apartados
  • UA
  • veu.ua.es
  • El mar ens espera. Ressenya de La Marea per Jorge Ruipérez Puentes

El mar ens espera. Ressenya de La Marea per Jorge Ruipérez Puentes

La marea. Y los peces salieron a combatir contra los hombres.

La Marea. Aula Teatro UA 2016Creació col·lectiva amb textos d'Angélica Liddell.
Direcció: Iván Jiménez.
Intèrprets: Ade Alcahud, Luis Caballos, Lola Cantó, Guiomar Domínguez, Manolo Flórez, Noelia Linares, Sara Marco, Susana Martínez, Lucas Montiel, Àngela Navarro, David Pacheco, Fran Peris, Mauro Pons, Ángela Rodríguez, Chari Sansano, Pablo Sendra. Il·luminació: Jordi Chicoy.
Vestuari: Joan Miquel Reig.
Espai sonor: Lucas Montiel
Una producció de l’Aula de Teatre de la UA
17 de maig de 2016. Paranimf de la Universitat d'Alacant

La mar ens espera

Per Jorge Ruipérez Puentes

Subratllar l’enorme interès que desperta el teatre més enllà del terreny professional és incidir en una obvietat. No debades, Alacant disposa d’un vast teixit d'agrupacions amateur i escoles de teatre aficionat plenes d'alumnes, entre les quals l'Aula de Teatre de la Universitat d'Alacant cobreix un espai fonamental; ho va demostrar en un paranimf de gom a gom per a l'estrena de La marea, producció de l'Aula de Teatre que dirigeix Iván Jiménez.


Prop d’una vintena d'actors donen vida a un treball que emergeix sobre les taules amb la suggestió, l’impacte i l’esteticisme propis de l'escena més actual, de la qual Angélica Liddell, que amb els seus textos dóna ales i suport a la creació col·lectiva del grup, és una eminent representant. Y los peces salieron a combatir contra los hombres, peça estrenada el 2005 – el nom de la qual subtitula aquest espectacle–ja era llavors una brutal reflexió sobre l'horror dels que estan obligats a buscar una vida millor a bord d'una pastera. L’Aula de Teatre recull aquest text i amb gran encert el trasllada a l'actualitat més candent: la tragèdia dels refugiats. En aquest sentit, si bé és innegable, amb el text a la mà, que la profunda virulència de l'autora queda substancialment diluïda, no és menys cert que la dramatúrgia es veu enriquida amb la narració d'un drama concret, el d'una família siriana i la trista epopeia del seu periple cap a les costes europees. El terrible càntic d'Angélica Liddell dialoga bé amb la història; totes dues comparteixen l'estupefacta –i no menys rabiosa– perspectiva de qui veu les platges plenes de cossos sense vida per televisió, del ciutadà que assisteix a la construcció del relat polític més interessat. Així, a la denúncia s’hi suma l'expressió artística dels alumnes, el teatre esdevé una eina per a plasmar el seu propi jo. Res sembla més adequat per a un ens com l'Aula de Teatre.

    
En aquesta línia, els actors construeixen fins i tot les seues interpretacions a partir d’ells mateixos, no es percep la voluntat d'emmascarar-se darrere d'un personatge; introdueixen el vocabulari sirià, però l’usen amb les maneres pròpies de la seua vida quotidiana; vesteixen robes vaporoses d'aire oriental, però sobre peces que ells mateixos usarien. Un encert, ja que aconsegueixen que un pensament sobrevole el pati de butaques: els que pugen en una pastera no són diferents de nosaltres. I és llavors quan els textos d'Angélica Liddell se'ns acaben de clavar en la part més profunda de nosaltres, generant remordiment i por. Potser fem malament alguna cosa. Potser arribarà un dia en el qual els peixos, alimentats amb els cossos dels ofegats eixiran de l'aigua i es venjaran de l'home.


La peça s'insereix bé en el llenguatge purament contemporani. La dramatúrgia de Liddell hi ajuda, per descomptat, però també la naturalesa de la faula que el grup crea, amb una divisió en escenes breus, personatges múltiples i espais variats, que obliga Iván Jiménez a desposseir l’escenari de qualsevol rigidesa. I se’n surt. Els actors passen d'una escena altra amb dinamisme, sempre ajudats per una magnífica música en directe. L'escenografia és senzilla, solament uns plafons metàl·lics emmarquen el fons de l'escena, coronada per uns poals d'aigua; no obstant això, una intel·ligent luminotècnia embolcalla els xics de l'Aula de Teatre, il·luminats per llums que emanen de dins d'un paraigua, tauletes, etc. Destaca, així mateix, un tenebrisme molt ben executat, aliat fidel dels episodis performatius en el camí cap a l'impacte amb l'espectador. Llàstima que cap a les escenes finals caiga l'equilibri i els textos de Liddell fagociten una història que tenia el nostre interès, però que, a més, quan perd consistència, fa caure el ritme i les costures es tornen menys fermes així que el text s’entrellaça amb el físic i el visual.

            
En definitiva, no ens resta sinó aplaudir la tasca de l'Aula de Teatre Contemporani de la UA. Els fenòmens nous (nous?) com el dels refugiats tenen un gran aliat en l'art que, donant-los nom i rostre, els fa existir més enllà del relat periodístic. És lloable que per mitjà del teatre un col·lectiu universitari ens col·loque davant d'un  drama que contradiu els valors occidentals. Recorreguem junts aquest camí. Tinguem fe en la força del teatre, de l'art en general, per a poder canviar el món.

La Marea. Aula Teatro UA 2016 4
La Marea. Aula Teatro UA 2016 5
La Marea. Aula Teatro UA 2016 6
La Marea. Aula Teatro UA 2016 7
La Marea. Aula Teatro UA 2016 8
La Marea. Aula Teatro UA 2016 9
La Marea. Aula Teatro UA 2016 10
La Marea. Aula Teatro UA 2016 11
La Marea. Aula Teatro UA 2016 12
La Marea. Aula Teatro UA 2016 13
La Marea. Aula Teatro UA 2016 14
Banner La Marea

 

La Marea, Aula Teatro UA

 

 

VEU Revista cultural de la Universitat d'Alacant


Revista Cultural VEU
Secretariat de Promoció Cultural i Lingüística
Universitat d'Alacant
Carretera Sant Vicent s/n
03690 Sant Vicent del Raspeig
Alacant (Spain)

Tel: (+34) 96 590 9593

Fax: (+34) 96 590 3464

Twitter: https://twitter.com/culturaenlaua

Facebook: http://facebook.com/culturaenlaua

Per a més informació: informacio@ua.es, i per a temes relacionats amb aquest servidor web: webmaster@ua.es

Carretera de Sant Vicent del Raspeig, s/n - 03690 Sant Vicent del Raspeig - Alacant - Tel.: 96 590 3400 - Fax: 96 590 3464