Memorables, Insignes i Intrèpides, 1870-1931, nou cicle a la Seu Ciutat d'Alacant

Alacant, 13 de novembre de 2016

El cicle, coorganitzat amb l’Associació Museu de Fets i Drets de les Dones, s’inaugurarà demà amb una conferència i l’obertura d’una exposició amb el mateix nom

MemorablesDimecres 14 de setembre, a les 19 hores, la Seu Ciutat d’Alacant (Ramón y Cajal, 4) inaugurarà un cicle de conferències i una exposició sota el títol “Memorables, Insignes i Intrèpides, 1870-1931”, les dues activitats coorganitzades amb l’Associació Museu de Fets i Drets de les Dones.

Mónica Moreno, directora de l’Institut Universitari d’Investigació d’Estudis de Gènere de la UA i professora d’Història Contemporània, impartirà la conferència inaugural “Movilización de las mujeres y ciudadanía: logros y paradoja”. A continuació tindrà lloc la inauguració i la visita guiada de l’exposició amb el mateix nom a càrrec de M. Elena Simón, presidenta de l’Associació Museu de Fets i Drets de les Dones.

La mostra, que romandrà oberta al públic fins al 28 de novembre a la sala Juana Francés, és una idea original de l’Associació Museu de Fets i Drets de les Dones i ha sigut dissenyada i produïda pel Museu de la UA (MUA).

Aquesta exposició tracta sobre la història de dones que van lluitar per a canviar les seues vides de submissió per llibertat, drets i justícia. Són biografies que quasi ningú coneix, fet que demostra la ignorància generalitzada que sobre aquests temes té la nostra societat. Les organitzadores expliquen el títol triat per a la mostra: Memorables, perquè són dignes de memòria; Insignes, perquè les admirem per l’excel·lència i la singularitat que tenene; Intrèpides, perquè no van témer el perill; i 1870-1931, perquè es va produir un canvi copernicà en la situació de les dones en molts països del món; perquè naix i es desenvolupa la paraula i el concepte feminisme com a sinònim d’emancipació; perquè definitivament les dones s’organitzen col·lectivament per a convertir la discriminació de gènere en dret.

Àudio de l'entrevista realitzada en Radio Alicante Cadena Ser a Elena Simón amb motiu del cicle

El cicle

Dimecres 14 de setembre del 2016, a les 19 h

MOVILIZACIÓN DE LAS MUJERES Y CIUDADANÍA: LOGROS Y PARADOJAS. Mónica Moreno Seco, Directora de l’IUEG de la Universitat d’Alacant i professora d’Història Contemporània de la UA. Inauguració i visita guiada de l’exposició: “MEMORABLES, INSIGNES I INTRÈPIDES. 1970-1931” a càrrec de M. Elena Simón Rodríguez, Presidenta de l’Associació Museu de Fets i Drets de les Dones.

Dilluns 26 de setembre del 2016, a les 20 h

PIONERAS EN TIEMPOS SALVAJES. Ana Muíña Díaz. Grafista, editora (editorial La Linterna Sorda), investigadora i escriptora en la història social i els moviments feministes i autora de Rebeldes Periféricas del Siglo XIX.

Divendres 21 d’octubre del 2016, a les 20:15 h

CONSTRUCCIONES DE LA FEMINIDAD EN EL SIGLO XX. 1900-1950. Mercedes Expósito García, investigadora independent en estudis de gènere i filosofia feminista, escriptora i autora de De la garçonne a la pin-up. Mujeres y hombres en el siglo XX.

Dilluns 21 de novembre del 2016, a les 20:15 h

EL PAPEL DE LA MUJER EN LA PRODUCCIÓN ARTÍSTICA DE ENTRESIGLOS: 1970-1931. María Marco Such, doctora en Història de l’Art, tècnica superior de Música i Exposicions a la Seu Universitària Ciutat d’Alacant.

Dimecres 28 de novembre del 2016, a les 19 h.

Projecció cinematogràfica en relació amb l’exposició i col·loqui posterior.

Clausura de l’exposició: “Memorables, insignes i intrèpides. 1970-1931