El vigilante de la Nieve. Fotografies de Robés sobre poemes d'Antonio Gamoneda

Alacant, 17 de gener de 2017

El vigilante de la nieve és una de les obres poètiques més emblemàtiques d’Antonio Gamoneda, Premi Cervantes 2006. Inclou onze fragments pertanyents al Libro del frío(Ediciones Siruela, 1992).

José Antonio Robésha creat una col·lecció fotogràfica exclusivament per a El vigilante de la nieve. Els dos autors han volgut compartir la seua obra, fusionar les creacions que, de manera individual, han realitzat al voltant d’un mateix eix.

La fotografia de Robés en El vigilante de la nieve està realitzada des de la serenitat; s’hi escolten el silenci, el murmuri dels versos de Gamoneda. És una obra conceptual, quasi minimalista, en què les sensacions i els sentiments es projecten en una fotografia pura en blanc i negre, realitzada encara amb negatiu químic.

No té lloc ni temps concís, és un somni, un estat espiritual, una ràfega. És una creació en la qual Robés ha treballat durant anys i amb cura extrema, cuidant l’estètica purista que tanca el cercle d’onze imatges equilibrades entre si junt amb l’obra poètica.

La fusió amb el poema de Gamoneda confereix a aquesta obra una dimensió en la qual fotografia i
poesia es complementen i projecten una visió global i matisada d’aquestes dues expressions artístiques.