L'exposició "Maria Sklodowska-Curie, una polonesa a París" arriba a la Sala Aifos

Alacant, 19 de gener de 2017

De l'1 de febrer al 9 de març la Sala Aifos de la Universitat d'Alacant acollirà l'exposició "Maria Sklodowska-Curie, una polonesa a París", una mostra que repassa la vida i l'obra de la il·lustre científica francopolonesa Maria Sklodowska-Curie (1867-1934), referent universal de tenacitat i la passió per la ciència.

A la inauguració, el dimecres 1 de febrer a les 13.00 hores, hi assistiran la vicerectora de d'Investigació i Transferència de Coneixement, Amparo Navarro Faure, la vicerectora de Responsabilitat Social, Inclusió i Igualtat, María José Rodríguez Jaume, i el vicerector de Cultura, Esport i Llengües, Carles Cortés Orts.

L'exposició, antesala de les celebracions pel Dia Internacional de la Dona (8 de Març), ha sigut produïda per Rocaviva Eventos amb la col·laboració del Consell Superior d'Investigacions Científiques i les ambaixades de França i Polònia, i comissariada per Belén Yuste i Sonnia L. Rivas-Caballero. Per aquesta mostra, el govern de Polònia va concedir a Rocaviva Eventos la Medalla al Mèrit de la Cultura, i el govern Francés els Palmells Acadèmics.

Maria Sklodowska-Curie va ser pionera a aconseguir moltes metes: doctorar-se en Ciències Físiques a la Sorbona, ser titular d'una càtedra universitària, rebre el Premi Nobel de Física el 1903 i el de Química el 1911 -la primera dona guardonada i la primera persona que el va obtenir dues vegades-, ingressar en una acadèmia, ser doctora honoris causa en diverses universitats i molts altres mèrits que van culminar el 20 d'abril de 1995, quan les seues despulles van ser  inhumades solemnement en el Panteó d'Homes Il·lustres de França, la primera dona i la primera persona estrangera que ha rebut aquest honor.

La seua gran aportació a la ciència, amb el descobriment de dos nous elements químics -poloni i radi- i el desenvolupament de la radioactivitat, és la punta de l'iceberg d'un personatge de gran importància humana que va fer del profund significat de la paraula servei l'eix de la seua vida, i que va escriure:

«No podem construir un món millor sense millorar els individus; amb aquest propòsit, cadascun de nosaltres ha de treballar el seu propi perfeccionament, acceptant, en la vida general de la humanitat, la seua part de responsabilitat, ja que el nostre deure particular és ajudar aquells als qui podem ser útils.»

L'exposició consta de vint plafons, dividits en cinc seccions. Les tres primeres seccions recorren la vida de la científica. La quarta mostra la seua vinculació amb Espanya a través dels tres viatges que hi va fer. I la cinquena està dedicada als seus fills i néts, també destacades personalitats científiques.

-Polònia: 1867-1895. Infància i joventut
-París: Estudiant a la Sorbona, vida i obra amb Pierre Curie
-Ciutadana del món: Últims anys com a Ambaixadora de la Ciència
-Viatges a Espanya: 1919, 1931 i 1933
-Els seus descendents: La saga Curie

Sala Aifos (edifici III de Filosofia i Lletres, núm. 18 en el plànol). Horari: dilluns a divendres de 9 a 14h. i dilluns a dijous de 16 a 19 h (tel. 965 90 9852)

Taula redona a propòsit de l'exposició sobre Marie Curie. Dia internacional de la Dona

Amb motiu de la mostra i de la celebració del Dia internacional de la Dona, el dimecres 8 de març a les 11.00 hores tindrà lloc a la sala d'actes de l'edifici Germà Bernàcer la taula redona "Dones i Ciència" a càrrec de les comissàries, Belén Yuste i Sonnia L. Rivas-Caballero, i de María Josefa Yzuel Giménez, primera dona llicenciada en Ciències de l’estat espanyol i presidenta de la Societat Espanyola d’Òptica. L'acte inclourà lectures dels escrits de Marie Curie.

Belén Yuste és tècnic d'Anatomia Patològica de l'Hospital 12 d'Octubre de Madrid, durant vuit cursos ha exercit la docència en l'Hospital Universitari Gregorio Marañón de Madrid. Ha dut a terme nombroses recerques i modificacions de tècniques histològiques que ha presentat en congressos nacionals i internacionals i publicat en revistes especialitzades. Pel seu treball Modificación de la técnica de Verhoeff para demostración de fibras elásticas va rebre el primer premi a la millor publicació concedit per la revista Nuevo Laboratorio.

Sonnia L. Rivas-Caballeroés pianista, mezzosoprano, musicòloga i escriptora, ha cursat un màster en Màrqueting, Comunicació i Gestió d'esdeveniments. Actualment és coordinadora pedagògica en l'Escola Municipal de Música de Getafe.

María Josefa Yzuel Giménez és catedràtica d'Óptica de la Universitat de Barcelona i presidenta del Comitè Espanyol de l'Any Internacional de la Llum i les Tecnologies Basades en la Llum (2016)

Organitzat pel Vicerectorat d'Investigació i Transferència de Coneixement, el Vicerectorat de Responsabilitat Social, Inclusió i Igualtat, i el Vicerectorat de Cultura, Esport i Llengües de la Universitat d'Alacant.

Google+: http://google.com/+Culturaenlaua

Carretera de Sant Vicent del Raspeig, s/n - 03690 Sant Vicent del Raspeig - Alacant - Tel. 96 590 3400 - Fax 96 590 3464