Cicle de cinema Romanés "La mujer en el cine rumano postcomunista"

Alacant, 27 d'octubre de 2017

La Universitat d'Alacant, juntament amb l'Ajuntament d'Alacant, l'Institut Cultural Romanès i l'associació ARIPI, presenten el Cicle de Cinema Romanès "La dona en el cinema romanès postcomunista". El cicle ofereix un programa amb un total de cinc obres audiovisuals que mostren el paper actual de la dona en el cinema romanès, una dona amb veu pròpia. Totes les pel·lícules es projectaran en versió original amb subtítols en castellà. La presentació i moderació del col·loqui serà a càrrec de Vicente Pascual (màster en Comunicació i cineasta), Catalina Iliescu Gheorghiu (professora de la Universitat d'Alacant) i Israel Gil (responsable de l'Aula de Cinema de la UA).

El Cicle de Cinema Romanés "La dona en el cinema romanés postcomunista" tindrà lloc els dies 3, 6, 13, 20 i 27 de novembre a la Seu Ciutat d'Alacant UA en Ramón y Cajal 4 i Sant Ferran 40, a les 20.15 hores, llevat del dilluns 27 que començarà a les 19 hores. Entrada gratuïta fins a completar la capacitat de la sala.

«Les idees preconcebudes que van relegar la dona a un paper simplista i secundari en la societat romanesa van continuar inalteradas durant molts anys també en el cinema. A hores d'ara, els estereotips lentament es van superant, i en un bon nombre d'exemples assistim a un cinema que tracta la figura de la dona, el valor de l'amistat entre iguals, el sacrifici i la imaginació per a enfrontar-se a les seues contradiccions i als obstacles d'un país en construcció, obert ja a Europa. Per a contrarestar la pesantor del realisme tràgic, algunes de les pel·lícules que es fan avui es desplacen cap a un enfocament irònic, per a explicar fets terribles com poden ser la violència, la drogodependència, la mendicitat o l'acomiadament massiu, com a signe evident de l'arribada del capitalisme. L'estil cinematogràfic del nou cinema romanès acaba de dissenyar la radiografia d'una societat que busca el seu lloc al món, descrivint o, a voltes, solament suggerint, la realitat de la dona romanesa actual. Tant en la ficció com en el cinema documental, els espectadors es posen a la pell dels personatges i es qüestionen sobre els límits i les justificacions dels seus propis actes. El cinema, com a fenomen que respon a una societat, comença a dissenyar una nova pàgina a Romania. Potser s'està reescrivint la història de la societat romanesa i la dona hi tindrà aquella última paraula que havia quedat oculta i que ara es manifesta a través del setè art i del nou cinema romanès.»

Inaugura el cicle Ovidiu Miron, coordinador de projectes de l'Institut Cultural Romanès.

Més informació en www.aripi.es

L'Associació ARIPI és una associació cultural sense ànim de lucre a Alacant. Creada l'any 2005, té com a finalitat l'acostament entre la cultura romanesa i altres cultures que coexisteixen a la ciutat d'Alacant i a la resta del país. El cicle de cinema presentat en aquesta ocasió s'emmarca dins del projecte IDENTIFEMINA, amb la col·laboració de la Regidoria d'Immigració de l'Ajuntament d'Alacant.