• Conferència de Manuel Aznar "La significaci..e escritores para la defensa de la cultura"

Conferència de Manuel Aznar "La significación histórica del Segundo Congreso Internacional de escritores para la defensa de la cultura"

Alacant, 23 de novembre de 2017
Per Belen Pérez.

La programació del CeMaB per a aquest quadrimestre continua el dimarts 28 de novembre a les 20:00 hores en la Sala Altamira de la Seu Universitària Ciutat d'Alacant amb la conferència "La significació històrica del Segon Congrés Internacional d'Escriptors per a la Defensa de la Cultura (València - Madrid - Barcelona - París)", a càrrec del catedràtic de la Universitat Autònoma de Barcelona, Manuel Aznar. Manuel Aznar és a més director de la Biblioteca de l'Exili i director del Taller de Recerques Valleinclanians i del Grup d'Estudis de l'Exili Literari (GEXEL). La conferència serà presentada pel Catedràtic de Literatura de la UA, José Carlos Rovira. L'entrada és lliure fins a completar l'aforament.

Conferència Manuel Aznar

Del 2 fins al 12 de juliol de 1937, durant la Guerra Civil espanyola, es va celebrar en l'Espanya republicana (València, Madrid i Barcelona) el II Congrés Internacional d'Escriptors per a la Defensa de la Cultura , on es van tractar temes com el paper de l'escriptor en la societat, la dignitat del pensament, l'individu, l'humanisme, els problemes de la cultura espanyola, l'herència cultural, la creació literària, el reforç dels llaços culturals o l'ajuda als escriptors espanyols republicans, entre uns altres (font: wikipedia).

La seua inauguració el 4 de juliol de 1937 a l'Ajuntament de València va constituir, sens dubte, l'acte de propaganda intel·lectual més espectacular realitzat pel Ministeri d'Instrucció Pública i Belles Arts durant la Guerra Civil espanyola. En aquest congrés, que va organitzar també sessions a Madrid, Barcelona i París, van intervenir més d'un centenar d'escriptors antifeixistes de tot el món, entre els quals es trobaven intel·lectuals de gran prestigi literari com André Chamson, Aleksei Tolstoi, Bertolt Brecht, Langston Hughes; Octavio Paz, Alejo Carpentier, Nicolás Guillén, Vicente Huidobro, Pablo Neruda, Rafael Alberti, Antonio Machado o Juan Gil-Albert, entre molts altres escriptors i artistes de renom internacional.

Prèviament, «el Primer Congrés Internacional d'Escriptors per a la Defensa de la Cultura, celebrat en el Palais de la Mutualité de París entre el 21 i el 25 de juny de 1935, va consistir en la creació d'una Associació Internacional d'Escriptors per a la Defensa de la Cultura (AIDC) el Comitè Internacional del qual va quedar compost per dotze escriptors antifeixistes d'indubtable prestigi, un dels quals era Valle-Inclán.» (font: https://ddd.uab.cat).

Manuel Aznar assegura que «en l'Espanya del 1937, amb un poble en armes contra el feixisme internacional, el Segon Congrés Internacional d'Escriptors per a Defensa de la Cultura no podia ser un congrés més, un simple entreteniment de saló, sinó un congrés de la intel·lectualitat antifeixista mundial que va tenir llavors i té ara, setanta anys després, una significació històrica real en el nostre temps».

Manuel AznarManuel Aznar Soler, catedràtic de literatura espanyola contemporània de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), és director del Taller de Investigaciones Valleinclanianas (TIV) i del Grup d'Estudis de l'Exili Literari (GEXEL), dos grups d’investigació vinculats al Seminari de Literatura Espanyola Contemporània del Departament de Filologia Espanyola de la UAB, seminari del qual és responsable. Actualment és director literari de la «Biblioteca de l'Exili», així com director de Laberintos, anuario de estudios sobre els exilios culturales espanyoles», i del Correo de Euclides, anuario científico de la Fundación Max Aub.

Especialitzat en la literatura durant la II República, la Guerra Civil i l'exili republicà del 1939, entre les seues publicacions es poden esmentar llibres com Literatura española y antifascismo (1927-1939) [1987], I Congreso Internacional de Escritores para la Defensa de la Cultura (París 1935) [1987], Guía de lectura de “Martes de carnaval”, de Valle-Inclán [1992] o Max Aub y la vanguardia teatral (Escritos sobre teatro, 1928-1938) [1993]. Ha preparat edicions, entre altres, de Rafael Dieste, Juan Gil-Albert, María Teresa León o José Sanchis Sinisterra, i estudis i assajos sobre, per exemple, Manuel Azaña, José Bergamín, Juan Chabás o Valle-Inclán. És autor de nombrosos llibres, capítols de llibres, edicions i articles sobre la literatura espanyola dels segles XVIII, XIX i XX. Entre els seus últims llibres hi ha Valencia, capital literaria y cultural de la República [2007], Materiales documentales del Segundo Congreso Internacional de Escritores para la Defensa de la Cultura (Valencia-Madrid-Barcelona-París, 1937) [2009] i República literaria y revolución (1920-1939) [2010].

L'activitat s'emmarca en el programa presentat pel CeMaB per a aquest quadrimestre:

VEU Revista Cultural de la Universitat d'Alacant

Edif. Germà Bernàcer