• La Seu Ciutat d'Alacant dedica una setmana ..a Mundial a través de la Literatura Europea

La Seu Ciutat d'Alacant dedica una setmana a analitzar la I Guerra Mundial a través de la Literatura Europea

Conferències_GranGuerraAlacant. Divendres, 17 de novembre de 2017

El pròxim any 2018 farà cent anys de la finalització de la I Guerra Mundial i, amb aquest motiu, la Seu Ciutat d’Alacant ha dissenyat un cicle de conferències que analitzarà la Gran Guerra a través de la Literatura Europea. El cicle s’inaugura el pròxim dilluns 20 de novembre a les 18:30 hores les instal·lacions de la Seu de Sant Ferran 40, i tindrà una durada d’una setmana, fins al divendres 24.

Dirigit pel professor David Pérez Blázquez, el cicle té la col·laboració del Grup d’Investigació en Història de la Traducció MHISTRAD de la UA i té com a objectiu reflexionar sobre les causes i el desenvolupament de la Gran Guerra a través dels testimonis que van deixar escriptors que van viure la contesa en primera persona. Nou conferències i tres projeccions cinematogràfiques (Senderos de Gloria, d’Stanley Kubrick; i Sin novedad en el Frente, de Lewis Milestone, 1a i 2a part) s’inclouen en el programa.

Els organitzadors asseguren que és convenient registrar, no únicament com a publicitat crítica, sinó també com a tema de investigació, la importància que va tenir aquest conflicte per als escriptors de l’època, alguns d’aquests en van ser víctimes. Des de Kafka, Romain Rolland, Rilke, Saint-Exupéry o d’Schnitzler cap a endavant, van ser innombrables els autors que es van sentir afectats per l’episodi, fins alehores, més cruent de la història de la humanitat. Com van acceptar o com van rebutjar el bel·licisme de les potències europees són temes d’un gran interès per a una societat com l’actual, que rebutja de ple qualsevol implicació bèl·lica. Des del bel·licisme de D’Annunzio al pacifisme de Schnitzler són molt variades les actituds que van manifestar els escriptors que van viure al voltant del 1918.

El propòsit d’aquest cicle de conferències és passar revista a un tema que pot orientar, des del punt de vista dels comportaments socials, la praxi pacifista del present.

• Dilluns 20 de novembre de 2017

18:30 h. Inauguració: Dr. Jorge Olcina Cantos. Director de la Seu Universitària Ciutat d’Alacant

18:45 h. Dr. Miguel Ángel Vega Cernuda. Universitat d’Alacant, traductor. “LOS CONTEXTOS PREBÉLICOS. LA PAZ ARMADA”.

19:45 h. Vi d’honor

20:15 Presentació i projecció. SENDEROS DE GLORIA. Director: Stanley Kubrick, 1957 (86 min).

• Dimarts 21 de novembre de 2017

18:30 h. Dr. Fernando Navarro Domínguez. Universitat d’Alacant. “ROMAIN ROLLAND O LA SANCIÓN DEL PACIFISMO: AU-DESSUS DE LA MÊLÉE”.

19:30 h. Dra. Pilar Martino Alba. Universitat Rey Juan Carlos, traductora. “LAS VIVENCIAS BÉLICAS DE UN POETA: RAINER MARIA RILKE”.

• Dimecres 22 de novembre de 2017

18:30 h. Dra. María Cruz Alonso Subtil. Universitat Rey Juan Carlos. “UN POETA ANTE LA GUERRA: SAINT-EXUPERY”.

19:30 h. Dr. Juan Antonio Albaladejo Martínez. Universitat d’Alacant, traductor. “UN JUDÍO VIENÉS ENTRE EL PATRIOTISMO Y EL PACIFISMO: Y ALGÚN DÍA VOLVERÁ LA PAZ, DE ARTHUR SCHNITZLER”.

20:30 h. Dra. Pilar Martino Alba. Universitat Rey Juan Carlos. “LA GRAN GUERRA EN LA PINTURA”.

• Dijous 23 de novembre de 2017

18:30 h. Dra. Dianella Gambini. Università per Stranieri di Perusa (Itàlia), traductora. “LA ACTIVIDAD BÉLICA DE GABRIELE D’ANNUNZIO”.

19:30 h. Presentació i projecció. SIN NOVEDAD EN EL FRENTE (1a part). Basada en la novel·la homònima d’Erich Maria Remarque. Director: Lewis Milestone, 1930 (65 min).

• Divendres 24 de novembre de 2017

18:30 h. Dr. Antonio Bueno García. Universitat de Valladolid, traductor. “CHARLES PÉGUY: EL FRENTE ESTÁ EN TODAS PARTES”.

19:30 h. Sra. Josune García. Directora editorial d’Edicions Càtedra. “ESCRITORES DEL 14 EN UNA EDITORIAL: EDICIONES CÁTEDRA” (Alguns dels títols que s’hi presenten seran sortejats entre els assistents).

20:10 h. Presentació i projecció. SIN NOVEDAD EN EL FRENTE (2a part). Basada en la novel·la homònima d’Erich Maria Remarque. Director: Lewis Milestone, 1930 (75 min).

VEU Revista Cultural de la Universitat d'Alacant

Edif. Germà Bernàcer