L'experiència dels alumnes estrangers en l'A1 de català

Alacant 15 de desembre de 2017
Per Marc Santonja

Des de fa alguns anys, la Universitat d'Alacant ofereix cursos de català per a estrangers, estant enguany adaptats al nivell A1, gràcies a l'adaptació a l'estàndard europeu de la JQCV.

Dijous passat 30 de novembre, la Revista Cultural VEU va estar en una de les lliçons del curs per a realitzar un petit reportatge d'aquesta interessant activitat. A la classe, impartida per la professora Lidia Garrigós Miquel, assistien uns 10 alumnes arribats de països com Anglaterra, Estats Units, Japó o Hongria,

Vols conèixer als alumnes? Vols saber quines són les seues motivacions? Ens van explicar la seua experiència i la seua aposta a l'hora d'escollir l'aprenentatge d'una llengua local.

També entrevistem a Lidia, la professora del curs, i a Ferran, màxim responsable del Servei de Llengües, i per tant impulsor d'aquest curs.

Entrevista amb Lidia Garrigós Miguel, professora del curs:

¿Com està sent l'experiència com a professora d'ensenyar a estrangers el valencià?
-És un gran repte. Vénen de llocs i de llengües molt diferents (Anglaterra, Escòcia, Irlanda, Hongria, el Japó...). Tots estudien llengües i tenen un grandíssim interès pels idiomes, i açò encara ho fa més apassionant.

¿És molt complicat donar una base d'una llengua nova per a ells?
-Ha sigut difícil, perquè les altres llengües que coneixen a voltes els han provocat interferències. No obstant açò, en canvi, als pocs dies sí que he vist com anaven consolidant-ho tot.

¿Veus interès per part dels estudiants? O veus que és merament presencial per a obtenir alguna certificació?
-Molt. Veig molt interès. Excepte en algun cas aïllat, tota la resta consideren les llengües com un tresor molt valuós. Igual que la nostra cultura! Han mostrat una gran inquietud per conèixer-la, açò ha sigut un vertader goig.

Destaca'm si pots alguna coseta del curs o que haja ocorregut en classe.
Cada setmana m'explicaven que havien visitat un nou poble valencià: Elx, la Vila, Altea, Benidorm, Oriola... A més, els han fet gràcia moltes paraules valencianes. Per exemple, "xino-xano" o xarop, perquè para ells sona exactament igual que "shut up" (calleu) . O també els ingredients de les paelles: la cara que van posar quan els vaig dir que la fem amb conill i caragols!

Entrevista amb Ferran Isabel, director del Servei de Llengües de la UA:

¿Com naix aquest projecte?
-Cal destacar primerament que aquest projecte va nàixer fa alguns anys però amb el nivell A2. Però, ateses les característiques de l'alumnat, hem decidit fer un A1, més introductori, ja que es tracta d'alumnat que en alguns casos fins i tot parlen llengües amb alfabets diferents al nostre.

¿Quin objectiu té la realització d'aquest curs?
-Oferir una formació bàsica i introductòria del valencià a l'alumnat internacional que els permeta aprofundir en el coneixement de la nostra cultura o seguir activitats docents impartides en valencià. A més, s'emmarca en accions futures de formació de català de la Xarxa Vives.

¿Com valoraries personalment aquest curs?
-És realment un repte, ja que ha tingut molt bona recepció per part dels alumnes internacionals, com ja ha ocorregut altres anys, de fet, molts alumnes a la finalització del curs es presenten a l'examen de nivell A2. Tot un èxit.