• "La UA amb el poble gitano". Ressenya de l'..cle Notes solidàries 2.0, per Ferran Riesgo

"La UA amb el poble gitano". Ressenya de l'espectacle Notes solidàries 2.0, per Ferran Riesgo

Alacant, 13 de febrer de 2017

Notes solidàries 2017 Paranimf UA 1El passat 6 de febrer, dins del cicle "Veu Solidària", es va celebrar en el Paranimf de la UA l'espectacle "Notes solidàries 2.0" a favor de la Fundació Secretariat Gitano.

«Notes solidàries 2.0». La UA amb el poble gitano

Per Ferran Riesgo

De tots els esdeveniments solidaris en l’organització dels quals la VEU ha tingut un paper principal, potser «Notes solidàries 2.0» és el més ambiciós dels últims anys. Tant l’assistència de públic com el nombre i el nivell dels artistes ho confirmen: a les 20 hores les butaques ocupades arribaven quasi fins a la paret posterior, els instruments esperaven en l’escenari, i Juan David Santiago, responsable del col·lectiu Diversitat d’Alacant, eixia a l’escenari per a fer una ràpida presentació de la vetlada. M. José Rodríguez i Carles Cortés (en representació de la UA) i Alejandro Novella (coordinador provincial de la fundació Secretariat Gitano) van pronunciar també algunes paraules i van donar pas a la gala en si, previ lliurament d’un obsequi per a tots els músics participants.

És de domini comú que el públic que assisteix a aquestes gales ho fa abans per la causa defensada que per l’elenc d’artistes, però en aquest cas no va fer falta establir prioritats: les actuacions, introduïdes amb gràcia i frescor per alumnes d’ESO i Batxiller beneficiaris d’ajudes de la Fundació, es van succeir amb relativa rapidesa sense que el nivell decaiguera en cap moment. Va obrir el programa el duo de danses àrabs Banat El-Nur, i va ser seguit pel grup de música folklòrica Bajo un Mismo Cielo. Encara que la seua bandera sembla ser les músiques mediterrànies, l’absència —per motius de salut— de la cantant els va portar a un canvi de programa, i el repertori, netament interpretat, es va centrar en peces de folklore llatinoamericà.

Va venir després la que potser va ser l’actuació més brillant de la nit, la del grup flamenc integrat per Félix Amador, Jonathan Jiménez, Juan Moreno, Jesús i Paco Fernández Moreno, Antonio Heredia i el bailaor Mariano Santiago. Músics i bailaos van oferir prop de vint minuts de tècnica depurada, vitalitat i desimboltura sobre l’escenari, que el pati de butaques va rebre amb entusiasme. Va seguir l’actuació del conegut Pakito Baeza, acompanyat al calaix per Salvador Amador. Encara que l’actuació va ser impecable, potser el públic va rebre una mica més fredament l’espectacle de percussió. Tot el contrari va succeir amb Felipe Duperly, integrant del Projecte Solidari Labormusic, i els xiquets de Promociona; que imitaven amb tubs de plàstic unes flautes tradicionals de Sud-àfrica, Duperly i els xiquets van deslligar un caos musical entranyable que va tenir l’entusiasta col·laboració rítmica del públic. El bandoneonista Orlando Dibelo i una parella de ball van protagonitzar l’última actuació sobre l’escenari, i van completar el mosaic cultural amb una selecció potser una mica extensa de tangos, milongues i valsos ben coneguts pel públic.

Poc abans de les 22:30 la batucada Klakibum, va irrompre des del pati de butaques, i va tancar una vetlada intensa i variada que no va arribar a cansar en cap moment —tot un desafiament en aquest tipus d’esdeveniments—, i que en qualsevol cas va complir amb escreix la seua comesa: visibilitzar minories desfavorides (especialment el poble gitano), reivindicar la diversitat social i, per damunt de tot, defensar el dret dels més joves a formar-se i a reclamar les oportunitats que els corresponen, per més que de moment només estiguen a mig camí d’aconseguir-ho. Organitzar i acudir a esdeveniments com aquest és el mínim (però no ha de ser l’única cosa) que podem fer per a ajudar els qui veritablement ho necessiten.

Notes solidàries 2017 Paranimf UA 1
Notes solidàries 2017 Paranimf UA 3