Exposició Photographica Ovidiana en el MUA

Alacant, 13 de març de 2017

Les obres del poeta romà Publio Ovidio Nasó (Sulmona, 43 aC – Tomis, 17 dC), sobretot les seues Metamorfosis, destil·len una plasticitat excepcional que ha servit d’inspiració a plomes, pinzells i cisells de totes les èpoques i llocs. No han tingut la mateixa fortuna les obres del desterrament, les que en teoria va compondre des de Tomis, l’actual Constanta, a la costa del mar Negre, al llarg dels seus últims deu anys de vida, les quals a penes han comptat amb recreacions, i menys des de l’àmbit de la fotografia.

Les més de cinquanta fotografies que componen aquesta exposició i vídeo persegueixen recrear, des de la ficció fotogràfica, el paisatge emocional del bandejament d’Ovidi. Hi sorgeix la magnitud topogràfica de la seua llegenda poètica, com és la dels escenaris viscuts entorn de les estàtues o plaques de carrers i places commemoratives de la seua persona. Però afloren també en aquesta Photographica Ovidiana els llocs amerats per aquella remor invisible ovidiana evocada ja en el segle XIX per Aleksandr Pushkin. Immersos en aquest ànim admirem la suavitat del record reclamada per Ovidi tant en els camps de blat i gira-sols de la regió de la Dobrutja, el port del mar Negre -el Pontus Euxinus- o el delta del riu Danubi -Istre-, com en els sediments clàssics de frisos i làpides gregues a Hístria, o d’àncores, àmfores i mosaics romans de Constanta. En aquest singular joc d’espills emergeix Sulmona -la seua pàtria-, invocada des de l’infortuni de la solitud en llunyanes terres de frontera. Igual que la Constanta del desterrament, la ciutat natalícia d’Ovidi abunda en fites artístiques, com la seua llibresca estàtua, de l’any 1474, o la rèplica de l’estàtua d’Ettore Ferrari a Constanta, erigida a la Piazza XX Settembre. I, emparant l’anhel de posteritat sense límits per a la seua escriptura poètica que susciten aquestes estàtues, la fotografia de Joaquín Bérchez ens porta a la vista la infinitat de joiosos usos quotidians, tocats per una atzarosa antiguitat sense temps i prodigats en plaques urbanes, aparadors, maquetes artesanals, peladilles o licors locals.

Projecte d'Esteban Bérchez Castany i Joaquín Bérchez

Fotografies

Joaquín Bérchez

Fotògraf i historiador de l'arquitectura, catedràtic d'Història de l'Art de la Universitat de València (1992-2010) i acadèmic de la Universitat Sant Carles de València. La seua activitat fotogràfica està unida als seus interessos historicoartístics. La seua obra fotogràfica ha sigut exposada en nombroses ciutats espanyoles (València, Múrcia, Salamanca, Granada, Madrid, Barcelona, Sevilla, Terol, Toledo), i en diverses sales internacionals: Nova York (Queen Sofia Spanish Institute, Tolsá. Joaquín Bérchez–Fotografies), a Vicenza (Museu Palladio, Proposicions arquitectòniques), Palerm (Università degli Studi di Palermo, Un altre barroc), Roma (Real Acadèmia d'Espanya, Proposicions arquitectòniques), Camerino (Palazzo Ducale-Sala della Colonna, Pedreiras, Carn de déus), Lisboa (Museu Art Popular, Arquitectura, O prazer do olhar) o Atenes (El Greco, Arquitecte de retaules).

Ha realitzat les videoinstal·lacions «Espais Greco» per a l'exposició «El Greco de Toledo» en el Museu de Santa Cruz de Toledo, o la instal·lació fotogràfica «Retaule de retaules» per a la d'«El Greco: art i ofici», en el mateix espai. La seua obra fotogràfica està recollida en diverses revistes internacionals: FMR (Franco María Ricci, número 19, Bolonya, 2007) li ha dedicat un portafolis («Pensar arquitectura», text Antonio Bonet Correa); Annali di Architettura publica fotografies seues en les portades des de fa nou anys, o AV Proyecto y Arquitectura Viva s'han fet ressò de la seua obra.

Imatges de l'inauguració (16/3/2017):

Photographica Ovidiana MUA 1
Photographica Ovidiana MUA 7