• Ressenya sobre l'exposició "Arcadio Blasco...emòria (1954-1974)", per Carmen Juan Romero

Ressenya sobre l'exposició "Arcadio Blasco. Art, arquitectura i memòria (1954-1974)", per Carmen Juan Romero

Alacant, 15 de març de 2017

"Arcadio Blasco. Art, arquitectura i memòria (1954-1974)"

Per Carmen Juan Romero

El 27 de gener de 2017 s’inaugurava en la sala EL CUB del Museu de la Universitat d'Alacant una mostra de l’obra d’un artista que dóna nom a una de les sales del MUA: Arcadi Blasco Pastor. L’exposició recorre las primeres dècades, potser l’etapa més desconeguda, de la trajectòria d’aquest ceramista de Mutxamel de rellevància nacional. Si bé és cert que a Arcadi Blasco li va arribar el reconeixement com a autor d’escultures ceràmiques, en aquesta mostra queda en evidència que va ser un artista multidisciplinari, capaç de posar en conversa les diferents especialitats a les quals es va dedicar professionalment. Preval, com cal deduir pel títol de l’exhibició, el diàleg amb l’arquitectura.

L’exposició “Arcadio Blasco. Art, arquitectura i memòria (1954-1974)” està formada per diversos elements: peces artístiques, fotografies, panells explicatius, audiovisuals, reproduccions, maquetes, esbossos i fins i tot documentació personal de l’artista, tracta d’oferir una panoràmica de la producció de Blasco entre els anys cinquanta i els setanta, i ho fa dividida en quatre parts no excloents. La primera d’aquestes, “La integració de les arts (1956 a 1970)”, mostra com Arcadi Blasco va emprar diverses tècniques per a aplicar el seu art a l’arquitectura tant d’exteriors com d’interiors: vidrieres, mosaics, murals de taulells, o revestiments ceràmics. Malgrat que les dates retolades porten a confusió, atès que hi ha alguna incongruència (en el primer dels panells hi ha dos errors: l’exposició no abraça fins al 1975, ni aquesta secció fins al 1974), cal dir que els vídeos situats en les seccions centrals i la cartelleria són bastant útils per a la contextualització del recorregut. Sorprèn, això sí, que el bilingüisme es done amb una aleatorietat incomprensible —des del punt de vista de qui signa, almenys—, atès que la informació en moltes ocasions està exclusivament en valencià. Aquest fet no seria destacable si no es tinguera en compte que el museu forma part d’una universitat a la qual acudeix cada any un alt percentatge d’estudiants estrangers.

“Obra en les esglésies de l’INC (1954-1965)” és la segona secció. Hi presenta les col·laboracions que va dur a terme Arcadi Blasco per a l’Institut Nacional de Colonització. Hi va poder treballar en vint-i-quatre temples, braç a braç amb innombrables arquitectes. Aquests temples estan repartits sobretot a Extremadura, Andalusia i Castella-la Manxa. En les reproduccions —lamentablement poques alternatives hi ha per a portar aquestes obres a una sala de museu— es pot apreciar com Blasco navega entre els llenguatges de la figuració i l’abstracció, i es mostra en ocasions més innovador i en altres apegat a fórmules més tradicionals. En aquest espai també es pot consultar una sèrie de vitrines que contenen fotografies de l’artista, com també passaports, catàlegs d’exposicions fetes en el període al qual està consagrada la mostra i altre material que el comissari, José Piqueras, ha considerat oportú per a contextualitzar l’obra exhibida.

La tercera secció, “Espirals de llum (1958-1972)”, està dedicada també a l’art religiós, concretament a la col·laboració de l’artista amb Luis Cubillo. Arcadi Blasco va mantenir una estreta i equilibrada relació professional amb l’arquitecte madrileny malgrat les seues diferències ideològiques. Junts van treballar en la construcció de diversos temples per als quals, possiblement, Arcadi Blasco va concebre les millors vidrieres de la seua producció, especialment la destinada a ser el sostre de l’església del seminari de Castelló. Tota aquesta labor es mostra a l’espectador mitjançant panells explicatius, fotografies a gran escala, un audiovisual, algun plànol arquitectònic de Cubillo i fins i tot dibuixos i esbossos del mateix Arcadi. En aquesta part de l’exposició també es pot veure una secció de vidriera que l’artista tenia a sa casa i que va desmuntar fa 30 anys.

La visita finalitza amb “Obra civil (1956-1974)”, una estança que allotja les aportacions d’Arcadi Blasco a construccions civils, per a empreses com Campsa o Philips, la delegació d’hisenda de Càceres, la Facultat de Ciències de la Universitat Autònoma de Madrid o edificis d’habitatges a Barcelona i Madrid. És potser en aquest camp en el qual l’artista innova amb major llibertat i madura els “objectes-idea”, “desenvolupaments” i “propostes ornamentals” que li feren merèixer un reconeixement internacional.

L’exposició “Arcadi Blasco: Art, arquitectura i memòria (1954-1974)” no és únicament una exposició de les creacions de l’artista: el Taller d’Imatge de la Fundació General de la UA, sota el comandament de Piqueras, ha passat des del 2014 preparant tres vídeos i un bon grapat de fotografies documentals (encomiable tasca de Mariló Berenguer i Roberto Ruiz respectivament) que testimonien la creació artística aplicada a l’arquitectura en l’obra d’Arcadi Blasco entre 1954 i 1974. A més, entorn d’aquesta s’han organitzat tallers, visites guiades i conferències amb el suport del Col·legi d’Arquitectes d’Alacant i el Departament d’Art de l’Institut Alacantí de Cultura Juan Gil-Albert. Aquestes activitats tindran lloc entre febrer i maig d’enguany i es faran tant al Museu de la Universitat d’Alacant com al Museu d’Art Contemporani d’Alacant. En definitiva, es tracta d’un homenatge merescut al narrador d’objectes, “[e]l pintor que es va enamorar de la ceràmica”, com diguera d’ell el crític Rafael Prats.

Arcadi Blasco. Art arquitectura i memòria MUA 94