• «La Lluna de García Lorca»: un esforç comú..tra l'esclerosi múltiple. Per Ferran Riesgo

«La Lluna de García Lorca»: un esforç comú contra l'esclerosi múltiple. Per Ferran Riesgo

Per Ferran Riesgo

Dissabte 27 de maig va tenir lloc al Paranimf un acte mixt amb dos objectius principals: celebrar —i, al mateix temps, revisar o reformular— l’obra i la figura de Federico García Lorca mitjançant la conjunció de cant, recitat i pintura, i recaptar fons per a ADEMA, l’Associació d’Esclerosi Múltiple d’Alacant, que tracta de millorar les vides de les persones que pateixen aquesta malaltia neurològica crònica (uns 47.000 pacients, a Espanya). Cal reconèixer que el segon objectiu a penes es va complir, atesa la innegable escassetat del públic assistent; escassetat sorprenent per partida doble, ja que, a més de la finalitat benèfica, l’espectacle havia tingut bona promoció i era prometedor.

El major perill que amenaçava el primer objectiu era (és) el dels molts factors dels quals depèn el seu èxit. Sobre l’esplendor dels textos del poeta assassinat hi ha consens, però perquè el projecte funcionara havia de funcionar per separat i en conjunt la labor del compositor (Miguel Ortega), els músics (la soprano Ascensión Padilla i el pianista Shlomo Rodríguez), el rapsode (José Luis Rico) i la il·lustradora (Alissia), els treballs de la qual es projectaven constantment darrere dels intèrprets.

Les partitures d’Ortega són elegants i contingudes, i la interpretació de Rodríguez hi va fer justícia; a voltes acostant-se a l’andalusisme d’Albéniz (en la «Casida del herido por el agua»), a voltes a un folklorisme més difús (en el «Romance de la luna»), l’harmonia moderna de les peces i la seua lleugeresa, només aparent, il·luminaven amb una llum nova la poesia del granadí. Padilla també va estar a l’altura i, fora d’algun excés de volum, l’equilibri amb Rodríguez i Rico va ser notable; va destacar especialment en «Yerma». Quant a les il·lustracions d’Alissia, també semblaven en una particular sintonia amb l’imaginari del poeta, i fins i tot amb els seus coneguts dibuixos per a Poeta en Nueva York.

Tal vegada la superposició de llenguatges artístics va ser, senzillament, massa. Les transicions entre el rapsode i els músics no sempre resultaven naturals, les animacions a partir de l’obra d’Alissia en ocasions interferien amb la resta del discurs i l’escàs públic va semblar rebre tota aquella càrrega semiòtica amb més cortesia que entusiasme. Així i tot, l’espectacle té moments d’encertada intensitat i les parts són, en general, bones. Si hem de lamentar algun aspecte de la vetlada és, una vegada més, l’escassa quantitat que es va recaptar per a ADEMA.