Exposició

Alacant, 10 de novembre de 2017

A partir de 17 de novembre, el Museu de la Universitat d'Alacant (MUA) presenta l'exposició "Holy Interiors" de l'artista alacantí Pepe Calvo. La inauguració serà el propi divendres 17 de novembre a les 20.00 hores en la Sala Sempere del MUA, on estarà fins al 14 de gener de 2018.

Horari de Nadal MUA: Obert 26, 27, 28, 29, 30 de desembre i 2, 3, 4 y 5 de gener en horari de matí (de 9 a 14 hores). Rest de dies tancat. Reobertura el 8 de gener en horari habitual.

Taula redona: divendres 15 de desembre a las 19:00 h. MUA. Participen: Miguel Cereceda, Enric Mira, Juan A.Roche Cárcel i Pepe Calvo.

Holy Interiors

Holy Interiors, produït pel MUA i comisariado pel professor Juan Antonio Roche Presó, reuneix una vintena de fotocollages realitzats per Pepe Calvo entre els anys 2014 i 2017. L'exposició està avalada per la Universitat amb un catàleg finançat per l'Àrea de Cultura de la Diputació Provincial d'Alacant, i emmarcada en el cicle impulsat pel vicerector de Cultura, Esport i Llengües de la Universitat d'Alacant, Carles Cortés. El catàleg complet ací.

«Les vint-i-una fotografies que constitueixen Holy Interiors. Fotocollages de Pepe Calvo van ser realitzades per l'artista entre 2014 i 2017. Remeten a una sèrie de paisatges interiors -a habitacions, estudis, salons, banys, cuines, vestidores i a garatges, ¿fàbriques o escorxadors?, graners, trasters, gratacels, llocs d'arxiu, soterranis...-, així com a landscapes -prats, muntanyes, arbres-. En tot cas, són paisatges inventats en els quals gens sembla el que és, és a dir, llocs que no existeixen en realitat però que han sigut apropiats, en un exercici de divertida i irònica cleptomanía no subjecta evidentment a càstig legal, de fragments fotogràfics que sí remeten al real. Ens trobem, per tant, davant una associació de retallades de procedència diversa que construeixen imatges híbrides que relacionen les seues parts entre si d'una manera complexa, surreal i fins i tot laberíntica. No estranye que siga complicat desentranyar les imatges de Pepe Calvo, que interpretar-les supose un laboriós exercici de deconstruir, un darrere l'altre -com si anaren les capes d'una ceba-, els elements que componen aquestes imatges fins a arribar a una comprensió de les mateixes que, açò sí, mai és definitiva, doncs deixa darrere de si -com en les pel·lícules d'Alfred Hitchcock- la sensació d'un cert halo de misteri insondable, de crim no resolt satisfactòriament, d'esbós de psicologia tan profunda i rullada que ens perdem en el seu interior.

D'altra banda, aqueixes imatges estableixen una dialèctica entre el que és real i el que no ho sembla, sense oblidar que una sèrie de finestres transparents deixen veure altres llocs i que múltiples espills reflecteixen i reprodueixen aspectes de la realitat -els espais mateixos o els objectes que els poblen-, quedant, d'aquesta manera, duplicada o triplicada. Traspassar amb la mirada aquestes finestres o aquests espills, introduir-se o anar més enllà d'ells, suposa fet i fet entrar en un altre món que, no obstant açò, sembla estar inseparablement connectat amb el seu alter ego. Així, la qual cosa és i l'Un altre, els interiors i els exteriors, l'íntim i el compartit, la naturalesa i l'arquitectura, l'alt i el baix i el sagrat i el profà, acaben conformant una unitat fosa en la qual res és el que sembla, en la qual tot és, simultàniament, possible o impossible. D'açò tracta, en suma, el sagrat de Pepe Calvo, a fer creïble el que de per si és increïble.»

Juan A. Roche Presó, Comissari de l'exposició

Pepe Calvo va començar la seua carrera artística en els anys 70. Des de llavors les seues fotografies i fotomontajes ha traspassat fronteres, arribant a països com Bèlgica o Estats Units. Actualment compagina la seua carrera artística amb la literària, havent-se convertit en l'autor de dues novel·les i un llibre de relats.

Fotos de la inauguració