Saltar apartados
  • UA
  • veu.ua.es
  • II Cicle de Classes Magistrals de l'Acadèmia d'Art s Escèniques d'Espanya en el MUA

II Cicle de Classes Magistrals de l'Acadèmia d'Art s Escèniques d'Espanya en el MUA

Alacant, desembre de 2018
Patricia Orozco Gómez

Al llarg del passat mes de novembre es va celebrar en la Universitat d'Alacant el II Cicle de Classes Magistrals de l'Acadèmia sota el títol Confidencias de Maestros de la escena . Aquest és un cicle dissenyat per l'Acadèmia de les Arts Escèniques d'Espanya (AAEE) i el Vicerectorat de Cultura, Esport i Llengües de la Universitat d'Alacant.

El programa es basava en la intervenció de quatre grans figures del teatre, la dansa i la lírica del nostre país pertanyents a la Junta Directiva de l'Acadèmia de les Arts Escèniques d'Espanya. Aquestes xarrades, impartides en el Museu de la Universitat d'Alacant (MUA), es van dirigir ja no solament a estudiants sinó al públic en general amb la intenció d'il·lustrar-los sobre els diferents oficis de l'escena des de la perspectiva de l'experiència.

Artistes convidats

Magüi Mira

Magüi Mira

La primera convidada, encarregada d'inaugurar el cicle el dia 13 de novembre, va ser la directora i actriu Magüi Mira. Aquesta és llicenciada en Interpretació per l'Institut del Teatre de Barcelona i participa en més de 30 produccions de cinema i televisió. Cal destacar que ha sigut reconeguda en el seu ofici mitjançant la Medalla d'Or al Mèrit de les Belles arts, el Premi Ercilla a la Millor Trajectòria Professional de l'any 2017, el Premi Àgora, el Premi María Guerrero, i el Premi Ceres.

En la xarrada titolada Una actriz dirige, l'artista ens va explicar, des de l'experiència, la seua formació al llarg de la seua trajectòria. Aquesta va començar en el teatre amateur i després va lluitar per a arribar "on el seu cap per pensament i el seu cor per emoció volien arribar", per a acabar esbossant "una trajectòria de treball que ni ella somiava que podria fer", com afirma durant la classe.

 

"Creava art, l'art és provocació, però açò pot tecnificar-se mitjançant la creació, és a dir, mitjançant l'art escènic"

"El meu privilegi és la interpretació d'un text perquè cadascun ho fa de manera diferent, eixa és la màgia de la ficció. Però ara m'adone que jo, com a dona, explique les coses des de mi, com jo les veig i entenc"

"El compromís és el que li dóna sentit al que fem"

"Intente no relacionar el psicologisme amb l'actuació, no obstant açò, sí interprete l'actuació mitjançant el moviment físic"

 

Antonio Najarro

El 19 de novembre va acudir al cicle el segon mestre, el ballarí i coreògraf Antonio Najarro. Aquest va ser nomenat director del Ballet Nacional d'Espanya a l'abril de 2011. Ha sigut format pels més prestigiosos mestres de dansa en diferents estils i ha format part de nombroses companyies de dansa espanyola molt reconegudes. A més, va rebre la matrícula d'honor en dansa espanyola en el Real Conservatori Professional de Dansa Mariemma de Madrid i ha sigut guardonat amb diversos premis.

El títol de la xarrada que ens va brindar aquest artista és La mirada de la danza española. En aquesta ens va explicar els seus orígens, la seua trajectòria artística tant de ballarien com de coreògraf i, per altre costat, el seu projecte al capdavant de l'adreça del Ballet Nacional d'Espanya. Al llarg de la classe, va aprofitar per a reflexionar sobre la situació actual de la dansa espanyola.

"El meu principal problema per a abastar tot el que vull aconseguir d'un espectacle és posar en peu un al que li traga rendibilitat"

"Estic en contra de produccions costoses ja que les sustenta una entitat pública que paguen tots els espanyols, per açò intente que les meues produccions tinguen una vida"

"Estem lluitant pel canvi dels estatuts i convenis que estan ja molt obsolets, les condicions són precàries i he d'incentivar la il·lusió dels meus ballarins constantment. És una professió molt dura però molt gratificant"

Antonio Najarro

 

Eduardo Galán

Eduardo Galán

En tercer lloc, rebem, el 26 de novembre, la visita de l'autor teatral, guionista, novel·lista, professor i assagista , Eduardo Galán. Aquest és llicenciat en Filologia Hispànica, ha exercit com a subdirector general de teatre de l'Institut Nacional de les Arts Escèniques i de la Música, i com a president de l'Associació Espanyola de Teatre Infantil i Juvenil. Les seues obres s'han representat a nivell internacional i han sigut traduïdes a diversos idiomes. Ha rebut el Premi Calderón de Teatre, el Premi Lazarillo de Tormes i el Premi Nacional de Teatre Infantil i Juvenil d'AETIJ, entre uns altres.

La classe impartida per aquest mestre es va titolar El autor-productor en los procesos creativos. En aquesta va fer una reflexió sobre l'elaboració de l'obra teatral, des del text a la representació, i els seus intervinents, centrant-se en la relació que s'estableix entre l'autor i el productor.

"En el món del teatre hem de compartir egos perquè som molts"

"Com a autor, el primer que cal fer és registrar el teu text en el registre de propietat intel·lectual"

"La gent del teatre abans de res som valents"

"L'inconvenient de ser l'autor i el productor de la teua pròpia obra és que t'exigeixes ser més comercial i tendeixes a limitar-te"

"Fer teatre és trencar amb tots el teu lligams"

 

Pilar Jurado

Finalment, el dia 3 de desembre, vam tenir la presència de la soprano, compositora i directora d'orquestra , Pilar Jurado qui va donar tancament al cicle. Aquesta és titulada superior pel Real Conservatori Superior de Música de Madrid en els estudis de cant, piano, composició, adreça d'orquestra, musicologia i pedagogia musical. A més, és directora artística i executiva del MadWomenFest, consellera i membre de la comissió permanent de l'Associació d'Intèrprets i Executants, membre de la directiva de l'Acadèmia de la Música i patrona de la Fundació Institucional Espanyola, ambaixadora de l'Organització Internacional del Treball i del Fòrum Iberoamericà de Ciutats, i creadora de projectes per encàrrec per als festivals internacionals més representatius del sector. També ha actuat amb les orquestres més importants del món i és la primera dona en la història que ha estrenat una òpera pròpia.

Ha sigut reconeguda amb nombrosos premis com el Premi Ull Crític de RNE, Top Woman of the Year 2011 de les Arts dels Glamur Awards, Millor Veu de l'Any 2013, el Premi Internacional Madrid Woman's Week 2014, i el Premi Excelentia a la Cultura 2018.

Al llarg de la seua xarrada titolada Uns altres temps per a la lírica, l'artista, des de la seua experiència personal, va reflexionar sobre l'evolució de la música lírica, afirmant que "els moments de major glòria que ha experimentat coincideixen amb canvis en el seu format i que aquests canvis l'han acostat al públic". Des del seu punt de vista, va resoldre els dubtes de si estem en la fi d'una era per a la lírica, també, va dir quins són els camins cap als quals hem de dirigir-nos i ens va explicar com afecta tot açò a les noves generacions de cantants i als nous creadors. Insisteix contínuament en què cal arriscar-se i oferir coses noves perquè "la societat es necessita sorprendre".

"Vaig entrar per la porta gran, es van fixar en mi a nivell internacional i em vaig convertir en la musa de la música contemporània europea per als crítics"

"L'única manera de poder fer el que volia fer era convertir-me en autoproductora"

"Els artistes creuen que mitjançant l'art es pot canviar el món"

"Estic per baix del director d'escena com a compositora però per dalt com a intèrpret"

"Vaig ser com una visionària. M'he carregat tots els motles"

 

Acadèmia de les Arts Escèniques d'Espanya

És definida com una "entitat de caràcter artístic i cultural destinada a potenciar, defensar i dignificar les arts escèniques del nostre país, a impulsar la seua promoció nacional i internacional, així com fomentar el seu progrés, desenvolupament i perfeccionament". Aquesta associació gaudeix, com a corporació, de personalitat jurídica, manté la seua independència respecte a qualsevol grup polític, econòmic o ideològic.

Francesc Sanguino, primer vicepresident de l'Acadèmia afirma que l'objectiu fonamental de les relacions que es mantenen amb les universitats és augmentar el patrimoni en arts escèniques i reparar la bretxa que hi ha en aquest país entre aquest món i la universitat, ja que és dels pocs estudis que no s'han incorporat, sinó que es considera una formació superior.

L'Acadèmia compta amb les especialitats d'autor, director, productor, intèrpret, dansa, música escènica, plàstica escènica i estudis i divulgació. Entre les activitats que es realitzen podem distingir la convocatòria i organització d'uns Premis anuals, conferències, seminaris, concursos i certàmens.

 

 

 

VEU Revista cultural de la Universitat d'Alacant


Revista Cultural VEU
Secretariat de Promoció Cultural i Lingüística
Universitat d'Alacant
Carretera Sant Vicent s/n
03690 Sant Vicent del Raspeig
Alacant (Spain)

Tel: (+34) 96 590 9593

Fax: (+34) 96 590 3464

Twitter: https://twitter.com/culturaenlaua

Facebook: http://facebook.com/culturaenlaua

Google+: http://google.com/+Culturaenlaua

Per a més informació: informacio@ua.es, i per a temes relacionats amb aquest servidor web: webmaster@ua.es

Carretera de Sant Vicent del Raspeig, s/n - 03690 Sant Vicent del Raspeig - Alacant - Tel.: 96 590 3400 - Fax: 96 590 3464