L'historiador ángel Viñas presenta el seu llibre "El primer asesinato de Franco"

Alacant, 18 d'abril de 2018

El catedràtic emèrit de la UCM i doctor Honoris causa per la UA, Ángel Viñas, presenta el seu nou llibre El primer asesinato de Franco. La mort del general Balmes i l'inici de l'alçament, el divendres 20 d'abril a les 19 hores en la Seu Ciutat d'Alacant (Sant Ferran, 40). En l'acte participaran, a més de l'autor, Glicerio Sánchez, professor emèrit de la UA, i Miguel Ull, doctor en Medicina i Cirurgia.

Amado Balmes va morir, segons recull la versió oficial, per un tret accidental que es va produir quan el general manipulava la pistola carregada amb la qual solia fer exercicis de tir al blanc. L'historiador Ángel Viñas refuta aquesta versió en el seu llibre El primer asesinato de Franco. Amb altres dos experts, l'expilot Cecilio Yusta i el doctor en Medicina Miguel Ull, defensa que Balmes va morir assassinat i que Franco en va ser el culpable.

Ángel Viñas es torna a ocupar de Franco amb aquest treball després de publicar La otra cara del Caudillo i Sobornos , amb la finalitat d'aclarir un dels successos més desfigurats de la Guerra Civil: l'estranya mort en accident del general Amado Balmes, comandant militar de Gran Canària. El llibre se sustenta, a més, en dues proves contundents: l'informe de l'autòpsia feta al general el 1936 i l'acta de defunció que es va redactar tot seguit. Una anàlisi crítica d'evidències que permet establir amb absoluta seguretat que es va tractar d'un assassinat.

Al mateix temps es desmenteixen llegendes com els suposats dubtes de Franco sobre incorporar-se a la revolta, l'autèntic significat del famós vol del Dragon Rapide i la necessitat d'aterrar a Las Palmas. Així es desvela, per fi, una de les pàgines més tenebroses de la biografia de Franco, mantinguda oculta fins avui dia. Els autors segueixen una tècnica narrativa pròpia d'un relat detectivesc, en el qual gradualment van sorgint la veritat documentable i la llum addicional sobre l'origen i el desenvolupament de la conspiració militar. Viñas reïx amb El primer asesinato de Franco a renovar per complet la història dels orígens de la revolta militar de juliol de 1936.

VEU Revista Cultural de la Universitat d'Alacant

Edif. Germà Bernàcer