Dues exposicions sobre Arcadi Blasco arriben a Madrid en col·laboració amb el MUA

Alacant, 25 de maig 2018

Per Ana Sánchez

La setmana vinent s'obrin al públic Arcadio Blasco, el meu pare i els seus dibuixos lluminosos en l'Estudi d'Arquitectura Moneo Brock, i Espirals de llum. Luis Cubillo i Arcadio Blasco. 1956-1974, en el Col·legi Oficial d'Arquitectes de Madrid (COAM). La primera d'elles s'inaugura el dilluns 28 de maig en ­2B space to be, de l'Estudi d'Arquitectura Moneo Brock (Benigne Soto, 14); i Espirals de llum. Luis Cubillo i Arcadio Blasco. 1956-1974, en la sala Mercadal del COAM (Hortaleza, 63) a partir del dimecres 30 de maig. Ambdues tenen com a punt de partida l'exposició del MUA en la primavera del 2017, comisariada per José Piqueras i titulada Arcadi Blasco. Art, Arquitectura i Memòria, 1954-1974.

Arcadio Blasco, el meu pare i els seus dibuixos lluminosos

Aquesta exposició està comisariada per Isidro Blasco i romandrà oberta al públic fins al 29 de juny. En ella s'exposa una selecció de dibuixos i maquetes dels quals el MUA és dipositari, al costat d'una vidriera de formigó muntada per a l'ocasió pel fill del protagonista, Isidro Blasco, artista plàstic establit a Nova York. El text introductori rememora la impressió que li van causar quan era un xiquet aquests dibuixos preparatoris, en la seua majoria de vidrieres, que el seu pare després realitzaria en edificis d'avantguarda d'arquitectes tan importants com Luis Cubillo d'Arteaga, Luis Martínez-Feduchi, José Luis Fernández de l'Amo, Javier Carvajal, i uns altres: “Aquestes impressions es catalizan veient al meu pare treballant sense descans durant els mesos d'estiu, en la casa de camp familiar en les proximitats del poble de Mutxamel, Alacant”, afirma Isidro Blasco.

Espirals de llum. Luis Cubillo i Arcadio Blasco. 1956-1974

Aquesta mostra està organitzada pel Col·legi Oficial d'Arquitectes de Madrid (COAM) / Fundació Arquitectura COAM i podrà visitar-se del 30 de maig al 7 de setembre. Al seu torn està comisariada per José Piqueras Moreno, Luis Cubillo Cubillo, Jesús García Herrero i Teresa Sánchez de Lerín García Ovies, aquesta exposició compta amb la col·laboració del MUA i el patrocini d'empreses com Vitra i Artek, i l'Ajuntament de Mutxamel. El MUA ha prestat temporalment nombrosos dibuixos, maquetes, un fragment de vidriera de formigó i altres peces de la col·lecció d'Arcadio Blasco dipositades en el museu, així com una part de l'àmplia documentació del seu arxiu, i es projecta un audiovisual realitzat per Mariló Berenguer en 2017.

L'exposició consta de vint panells didàctics que inclouen maquetes virtuals, reproduccions fotogràfiques i textos explicatius de cadascun els edificis en els quals van col·laborar tots dos autors, diversos dibuixos i maquetes ceràmiques de la col·lecció familiar de Luis Cubillo d'Arteaga i desenes de plànols, seccions, esbossos i un altre tipus de dibuixos inèdits de l'arquitecte, procedents del llegat LCA de l'Arxive Servei Històric del COAM. L'exposició, com a resultat d'un treball de recerca previ, mostra l'estreta col·laboració entre l'arquitecte madrileny Luis Cubillo d'Arteaga (1921-2000) i l'artista alacantí de Mutxamel Arcadio Blasco Pastor (1928-2013), qui va posar el contrapunt perfecte per a la radical arquitectura de Cubillo durant quasi vint anys.

Arcadio Blasco i Luis Cubillo

Van tenir una fructífera relació plasmada en diverses esglésies madrilenyes, com la de La nostra Senyora del Trànsit i la de Sant Fernando, així com el Seminari Mater Dei de Castelló. Si l'habitual en la construcció dels nous temples era la subordinació de l'artista a l'arquitecte, en el cas de Cubillo i Blasco es va donar una absoluta llibertat i compenetración. Malgrat les seues diferències religioses o polítiques, tots dos van compartir una visió avantguardista dels seus respectius oficis.

Arcadi Blasco va nàixer en 1928 en el municipi alacantí de Mutxamel i va morir en el 2013 en el municipi madrileny de  Majadahonda. Va ser un artista i creador espanyol que va sintetitzar terrisseria, ceràmica,  escultura i abstracció materialitzant totes elles, des de finals de la dècada de 1960, en relleus, vitralls i escultures.

Per la seua banda Luis Cubillo va nàixer el 8 de juny de 1921 a Madrid, morint el 21 de desembre de 1921 en el mateix lloc. Va ser un arquitecte espanyol de la segona meitat del segle XX. En 1951 va ser nomenat arquitecte de la Direcció general d'Assumptes Eclesiàstics del Ministeri de Justícia. Aquesta bona relació amb l'àmbit eclesiàstic seria de gran rellevància en la seua futura trajectòria professional. El paper de l'Església i de la Religió en la Història de l'Arquitectura sempre ha sigut, àdhuc a dia d'avui, un dels pilars fonamentals i en la vida professional de Cubillo anava a tenir també una gran influència.

Ambdues exposicions, al costat de la dedicada a Eusebio Sempere en el Museu Nacional Centre d'Art Regna Sofia a Madrid (del 9 de maig fins al 17 de setembre) en la qual també ha col·laborat el MUA amb el préstec de diverses obres, són cites culturals a tenir en compte per als pròxims mesos.

jesus de nazaret cubillo
sant saturnino a. blasco