Hècuba, una versió de l'obra d'Eurípides per Pascual Carbonell

Alacant, 18 de gener de 2018
Per Belen Pérez

Hècuba, a més de reina en la mitologia grega, es tracta d'una tragèdia d'Eurípides . A pesar que no va ser tan coneguda com les troyanas, la història aborda la guerra de Troia des del punt de vista de les dones, que es converteixen en les grans perdedores malgrat no participar en ella, donant-li així una volta de rosca i reflexionant sobre la incoherència de la guerra. Però aquestes dones no són fictícies, sinó que són el reflex de les dones que pateixen les guerres actuals. El director de l'Aula de Teatre Clàssic de la UA, Pascual Carbonell, realitza una versió pròpia a partir de la traducció de Juan Antonio López Férez, que es presenta en el Paranimf el 22 de maig a les 20:00 hores. Entrada per invitació.

Recollida d'invitacions i informació:
MIC (Informació Cultural Museu Universitat d'Alacant - núm. 40 en el plànol ). Tel. 965909387
PIC (Informació Servei de Cultura . Baixos del Paranimf - núm. 11 en el plànol ). Tel. 965903725

Sinopsi

Antecedents - Després de la caiguda de Troia, l'esperit de l'heroi Aquil·les exigeix el sacrifici de Políxena, una de les filles d'Hècuba, esposa del rei Príam.

Sacrifici de Políxena - Odiseu, després de recordar amb Hècuba alguns successos ocorreguts a Troia, qui es nega a viure com una esclava, es porta a Políxena al sacrifici. A continuació, l'herald Taltibio li explica a Hècuba els detalls del sacrifici, realitzat per Neoptólemo, fill d'Aquil·les.

Hècuba descobreix el cadàver de Polidoro - Mentre Hècuba es lamenta pel cadàver de la seua filla, descobreix el cos sense vida del seu fill Polidoro, assassinat pel rei de Tracia després de la caiguda de Troia. Hècuba transmet els seus plans de venjança a Agamèmnon, qui s'ofereix per a ajudar-la.

Venjança d'Hècuba - Hècuba dóna una falsa informació sobre uns tresors en un subterrani d'Illión a Polimestor, on les troyanas aprofitaran per a assaltar al rei de Tracia i a les seues filles i acoltellar-los. Poliméstor, agonitzant, profetiza que Hècuba serà convertida en gossa i la seua filla Casandra i Agamèmnon moriran a mans dela dona d'aquest.

En escena conflueixen les filles, esposes i mares dels troyanos morts i al capdavant de totes elles Hècuba, la reina perdedora, la %u201Cmare coratge%u201D. Les dones no han fet la guerra, però pateixen les seues conseqüències i també troben la seua manera de venjar-se, i no del poder o la riquesa arrabassada, com fan els homes, sinó del seu major tresor: fills i esposos. En la versió realitzada pel director, una versió més actual, mostra més profundament als seus personatges femenins, en aquest cas a la filla d'Hècuba, Casandra, qui apareixerà al llarg de l'obra, donant una visió nova a la història.

Hècuba imatgeEl director Pascual Carbonell, director de l'Aula de Teatre de la UPUA surante anys anteriors, presenta aquest relat com una representació que permet desenvolupar dins i fora de les taules tots els elements que formen part de l'art escènic. Declamació, ball, música i cant estaran presents al llarg de l'obra. Segons paraules del director, «Eurípides situa l'acció del seu text en el Quersoneso tracio, al costat del mar. El mar serà per al nostre muntatge un element més, un personatge més, perquè vivim a Alacant al costat d'un mar que també va viure l'horror de la guerra, un horror i les seues conseqüències que ens fan compartir un sentiment viscut o pròxim. Perquè el mal i el maltractament i el sentiment d'impotència, els trobem al llarg de la història i molt a la vora, en qualsevol lloc. Per açò el Teatre Grec és actual, perquè tracta temes universals que mai passaren de moda i que toquen directament a l'ésser humà des del més profund».

La música formarà part del desenvolupament de l'obra.

Una obra de la qual podrem gaudir en el mes de juny, amb un elenc renovat i veterà en el cas d'alguns dels integrants que repeteixen després d'altres anys.

Recentment han rebut el Primer Premi a l'obra Primera Festum MMXVIII en l'III Certamen de teatre Amateur en Garray (Soria).

Consulta la resta de programació d'ACUA ací:

Programació ACUA

Google+: http://google.com/+Culturaenlaua