Llegir en valencià, la nostra cuina

Alacant, 11 de juny
Soraya Mas Arronis

Llegir en valencià, la cuinaLa Universitat d'Alacant, la Diputació Provincial i el Diari Información han posat en marxa, un any més, la campanya "Llegir en valencià". La presentació serà el pròxim 13 de juny a Alzira, i contarem amb representació de la UA de Ferran Isabel, director del Servei de Llengües.

"Llegir en valencià, la nostra cuina" és la tretzena campanya impulsada per Fundació Bromera per al Foment de la Lectura que naix amb l’objectiu de fomentar la lectura, promocionar la llengua i aconseguir donar a conéixer els costums i les tradicions del poble valencià. Per aconseguir-ho, s’ha editat una col·lecció de llibres de lectura fàcil, assequibles per a tots els públics i que aquest any estan dedicats a la gastronomia, tenint com a temàtica principal els ingredients típics de la cuina valenciana, alguns dels quals compten amb la Denominació d’Origen Protegida (D. O. P.)

En la col·lecció d’onze llibres, que es podran aconseguir cada dissabte i diumenge amb els diaris Levante-EMV, i el divendres i el dissabte amb el Diari Información, per només 1 euro, on trobareu  sucoses històries elaborades a partir de la xufa, la mel, la taronja, la carxofa, l’ametlla, el caqui, l’oli d’oliva, la pansa, el llagostí, el dàtil i l’arròs; una secció explicativa amb curiositats relacionades amb el seu origen i els seus beneficis; un glossari de paraules i recomanacions de llibres d’autores i autors valencians.

La col·lecció d'aquest any, a banda de la tradició dels productes, compta amb la peculiaritat que cada història, discorre en una localitat distinta del nostre territori. Serà Vicent Sanhermelando l'encarregat d'encetar la col·lecció amb Micalet el Pallús, i d'altres texts de qualitat literària d'autors com Mercè Climent, Vicent Pascual, Aina Garcia Carbó, Francesc Gisbert, Miquel Puig, Anna Moner, Elvira Cambrils, Ivan Carbonell Iglesias, Gràcia Jiménez i Salvador Vendrell:

• Micalet, el Pallús (Alboraia)
  • Ah! Bella reina (Dénia)
  • De la Pobla Llarga i dolces! (La Pobla Llarga)
  • Les detectives i el banquet de carxofa (Benicarló)
  • La dolçor del món (Alcoi)
  • Un pont de plata (L’Alcúdia)
  • El Diari de Briseida (Artana)
  • Ariadna adormida (Xaló)
  • Després de les marees (Vinaròs)
  • Entre les rodes (Elx)
  • Més tort que una corbella (Sueca)

A més, cada setmana, es publicaran entrevistes als dos diaris, realitzades a personatges valencians que destaquen en l’àmbit de la cultura, la política, les arts escèniques o la música. D’entre els protagonistes hi ha la Rectora de la Universitat de València, Mavi Mestre, José Cholbi, Síndic de Greuges, Jorge Rodríguez, president de la Diputació de València; el Conseller de Cultura, Vicent Marzà; Immaculada Cerdà l’acadèmica de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua, o Núria Enguita, directora de Bombas Gens.

Així mateix, els lectors podran guanyar premis gràcies al concurs que es posarà en marxa i que premiarà els qui encerten les preguntes sobre els llibres amb vals de compra que podran utilitzar en Consum i també en Pollos Planes, així com 20 carros de l’empresa valenciana Rolser. Si completem la col·lecció i presentem els cupons al quiosc, aconseguiràs una bossa serigrafiada exclusiva dissenyada per la il·lustradora del llibre 1 de la campanya «Tres voltes rebel». La cartilla la trobarem el dissabte 17 de juny dins del diari Levante-EMV, el divendres 30 de juny amb el diari Información d’Alacant, o a la pàgina web on podeu trobar més informació.

Més informació: www.llegirenvalencia.org.

Bases del Concurs