L'obra de l'alacantí Cayetano Ferrández arriba al MUA amb Dis-Contínua

Alacant. Dijous, 24 de gener de 2019

La Sala Sempere del Museu de la Universitat d'Alacant MUA allotja des del dijous 24 de gener i fins al 3 de març, l’exposició «Dis-contínua» que exposa un selecció de fotografies, escultures i vídeo de l’artista alacantí Cayetano Ferrández, comissariada pel professor de la UA, Enric Mira. L’acte inaugural serà a les 19 hores.

L'obra de Cayetano Ferrández, fonamentalment fotogràfica, s'estén de manera natural cap al vídeo i l'escultura, amb l'èmfasi de qui vol recrear de nou les tres dimensions perdudes en la foto. L'autor ens proposa introduir-nos en el seu petit lloc de treball, fent-nos partícips de les escenografies en l'espai de la sala.

Els ninots que antany van ser figures d'acció, gràcies a la il·luminació i al gris que els cobreix, ara es tornen actors d'aquest teatre de l'absurd, on l'autor emfatitza expressions i diàlegs en un món distòpic, l'única funció del qual és identificar-nos amb ells, empatitzar, per a després qüestionar-nos sobre nosaltres mateixos.

Del treball començat el 2012 sota el títol de L'home gris, se’n presenta ara una selecció entorn de la desestabilització de la ment, que ens introdueix en el concepte que tota idea brillant és fruit del desequilibri i que la bogeria no és sinó una forma creativa de veure la realitat. És en aqueixa falta de linialitat, de discontinuïtat que progressem com a espècie.

Cayetano Ferrández

Comença la seua labor fotogràfica en 1986 amb la representació humana com a àmbit en el qual desenvolupa projectes entorn de l'expressió corporal. En els seus primers treballs, de marcat caràcter teatral, va portar cap una aproximació de sentit plàstic a la figura humana. En la sèrie Verges, sants i màrtirs (1989) recrea la iconografia d'estampes religioses on els figurantes són amics i familiars. Després vindrà La dansa dels maleïts (1997) en la qual treballarà amb models provinents del món de la dansa, desenvolupant el corpus del que van a ser els temes principals de la seua obra: la solitud, la incomunicació o les relacions humanes. Amb el nou segle comença a treballar amb ninots i fruit d'açò sorgeix la sèrie És plastic (2001), on la visió adulta dels cossos perfectes de Barbie i Kent donen com resultat imatges d'un marcat caràcter sexual. En les sèries posteriors Dasein(2004) i El viatge de no tornada (2008) incorpora al seu plantejament artístic la reflexió social i política que ja no li abandonarà en tota la seua trajectòria. D'aquesta manera, el tema de la crisi és alguna cosa que es palpa en Metàfores apocalíptiques (2010), però sobretot és amb el projecte Home gris (2012) on trobem un canvi substancial amb la incorporació dels mitjans escultòric i videogràfic. Home gris és el treball més ampli, formal i conceptualment, on l'autor condensa l'experiència dels projectes anteriors, amb una visió distópica i de marcat caràcter simbòlic sobre la condició humana i les relacions de poder i de marginalitat social que la travessen.

El seu últim treball es presenta ara en el Museu de la Universitat d'Alacant sota el títol de Dis-contínua (2019).

Google+: http://google.com/+Culturaenlaua