XIX Mostra d'Humor Social de la UA: Llibertat d'expressió

Alacant, 6 de maig de 2019

• Exposició: "XIX Mostra d'Humor Social de la UA: Llibertat d'Expressió".
  • Del 8 de maig al 7 de juny a la Sala Aifos (edifici III de Filosofia i Lletres, núm. 18 en el plànol). Horari: dilluns a divendres de 9 a 14 h i dilluns a dijous de 16 a 19 h (tel. 965 90 98 52).
  • Acte central i lliurament del premi Notari del Humor a la il·lustradora i caricaturista colombiana Elena María Ospina: dijous 16 de maig a les 13.00 hores.

Des del 8 de maig fins al 7 de juny, la sala Aifos de la Universitat d'Alacant acull la XIX Mostra d'Humor Social de la UA, que en aquesta edició aborda el tema de la llibertat d'expressió. L'exposició, comissariada pel dibuixant Enrique Pérez i realitzada amb el suport de Federació de Caricaturistes d'Espanya (FECO-Espanya), recull obres de 51 humoristes gràfics, la majoria espanyols, encara que procedents també de l'Argentina, Colòmbia, Cuba i Romania.

En la introducció a l'exposició d'aquest any, el rector de la Universitat d'Alacant, Manuel Palomar, afirma: "Hi ha moltes persones arreu del món que han sigut empresonades o assassinades per dir simplement el que pensen, o que tenen por de ser represaliades per expressar la seua opinió. En el món occidental, a més, on pensàvem que la llibertat d'expressió era un dret ja consolidat. Els esdeveniments que succeeixen últimament ho posen en dubte. I tot això ocorre, de manera aparentment paradoxal, en plena era de la 'societat de la informació'. La circulació de la informació s'enfronta a nombrosos obstacles i bloquejos per als quals l'espontaneïtat, la imaginació i l'art són els únics antídots."

Aquestes eines són un denominador comú en les diferents edicions de la Mostra d'Humor Social de la UA.

XIX Humor Social UA Elena_Ospina Tijera_CENSURA
XIX Humor Social UA Enrique_Perez_5-7-2015.jpg
XIX Humor Social UA Ermengol 2019
XIX Humor Social UA Malagon_contexto454
XIX Humor Social UA Marlene Pohle 2

Acte central de la mostra i lliurament de premis

El dijous 16 de maig es realitzarà el tradicional acte central de la mostra amb el lliurament de premis, la intervenció d'autoritats, organitzadors i artistes i l'establiment d'un diàleg amb el públic assistent. La dibuixant premiada enguany serà la il·lustradora i caricaturista colombiana Elena María Ospinosa.

Elena Ospina

Va iniciar el seu treball en el diari El Espectador, a Colòmbia. En la dècada dels noranta va treballar per a diverses editorials de llibres i va formar part de col·lectius d’il·lustradors i caricaturistes. Posteriorment, va treballar en la creació i il·lustració de projectes editorials i publicitaris per a Amèrica i Europa. El 1997 va treballar amb Unicef i la Presidència de la República de Colòmbia pels drets dels infants en campanyes en favor de la infància. El 1999 va treballar amb Nacions Unides en campanyes antidrogues. El 2007 es va mudar a Madrid i va col·laborar en exposicions i campanyes on, per mitjà de la caricatura, es convida a pensar sobre la igualtat de drets, igualtat de gènere, la llibertat d’expressió i l’ecologia. El 2009 va ser convidada a formar part de Cartooning for Peace, a França, organització creada pel Nobel de la Pau Kofi Annan i el caricaturista Plantu. Així mateix, forma part del Col·lectiu Cartoon Movement, Noruega, i FECO-Espanya. El 2010 va ser convidada a Montpeller, França, al Festival de l’Aigua, una trobada sobre ecologia i caricatura. El 2011 marxa a viure a Texas, Estats Units, i ingressa en la Societat d’Il·lustradors SCBWI. El 2013 obté el premi Cannes de Plata en el Saló d’Il·lustració «Imagen Palabra» a Bogotà, un reconeixement al seu treball. Ha sigut convidada especial a la trobada Ciutat de les Idees, Mèxic, de 2011 a 2016, on ha participat amb els seus dibuixos. Finalment, ha sigut jurat en prestigiosos concursos internacionals, com el World Press Cartoon a Portugal, Aydin Dogan a Turquia, Saló d’Humor Piracicaba al Brasil, entre d’altres. Ha participat en exposicions individuals i col·lectives, i part de la seua obra es publica il·lustrant articles, llibres i revistes. En concursos d’humor gràfic i il·lustració ha sigut guanyadora de més de seixanta reconeixements entre mencions i premis, a Itàlia, França, Alemanya, la Xina, Mèxic, els Estats Units, Israel o Bèlgica.

Blog d'Elena Ospina

Notícia relacionada: La il·lustradora i caricaturista colombiana Elena Ospina rep el premi Notari de l'Humor de la UA (Actualitat Universitària, 16-5-2019)

Fotografía: https://www.facebook.com/elena.ospina.90/photos

Trajectòria de la mostra

Els caricaturistes que participen analitzen els successos actuals amb una visió crítica i sensibilitzen l'espectador en els aspectes socials més variats. Exposicions anteriors van centrar la mirada en temes com l'atur juvenil, el maltractament de les dones, la corrupció, la intolerància, la importància de la lectura, la discriminació, la crisi de valors, els desnonaments, la inmigració, el maltracte animal i altres aspectes en què, amb els elements de l'humor i la sàtira, es qüestionen les causes de manifestacions que afecten el desenvolupament social.