Saltar apartados
  • UA
  • veu.ua.es
  • El naixement de l'extensió universitària i dels cursos d'estiu

El naixement de l'extensió universitària i dels cursos d'estiu

Alacant, 26 de juny de 2019

Els Cursos d'Estiu de la Universitat d'Alacant Rafael Altamira compleixen aquest 2019 divuit anys. Des que van nàxier el 2001, els objectius principals han sigut difondre la cultura i promoure l'intercanvi de coneixement amb la societat.

Encara que avui dia això ens sembla totalment normal, l'obertura de la universitat a la societat no sempre va existir. El seu principi el va marcar l'aparició del concepte extensió universitària.

 

El naixement de l'extensió universitària

Alguns autors com Antonio Ariño Villarroya (Gestión cultural universitaria) situen l'inici de l'extensió universitària en l'Anglaterra de l'últim terç del XIX.

En aquells dies, alguns professors de les elitistes universitats britàniques van prendre consciència de la necessitat de corregir les distàncies socioculturals amb les masses obreres que havia generat la industrialització, i, en consonància amb els incipients moviments socials i culturals de l'època, van començar a compartir el seu coneixement amb l'entorn. Així, el 1871, es va crear l'extensió universitària (University Extension Movement) a Cambridge; al cap de poc la va seguir Oxford, i després, altres universitats. Aquest fenomen també es va donar en altres països.

Snapshot of Extension school held in the auditorium of a school at Cherry Valley in 1915. Cornell University Library. (Imatge sense restriccions de dret d'autor conegudes.)

Local Extension leaders drilling in physical exercise in middies and bloomers, outdoors (aprox. 1914-18). Cornell University Library. (Imatge sense restriccions de dret d'autor conegudes.)

Rafael Altamira i la 'intel·ligència il·luminada'

A Espanya, l'extensió universitària es va introduir el 1898 de la mà d'un grup de professors de la Universitat d'Oviedo, entre els quals hi havia l'il·lustre escriptor i intel·lectual alacantí Rafael Altamira i Cravea (1866-1951). La seua figura, precisament, dóna nom tant als Cursos d'Estiu de la UA com a la Seu Universitària Ciutat d'Alacant.

Aquest alacantí universal, en la inauguració del curs d'Extensió Universitària d'Oviedo (1899), explicava: «L'extensió universitària comprèn: conferències que "vulgaritzen" els coneixements científics, excursions artístiques i arqueològiques, cursos per a obrers en nuclis rurals i miners, festivals de confraternització entre professors i obrers, colònies escolars, escolars, etc.» («El concepto de la extensión universitaria a lo largo de la historia», Proyecto Atalaya, 2006, introducció)

I, en la col·lecció de textos Cuestiones obreras, esmenta un terme molt interessant, el de la intel·ligència Il·luminada:

«El cel estrelat és sens dubte una cosa magnífica i que a tots més o menys ens admira i sedueix; però està més ple de belleses, ofereix més goig i distracció per a l'esperit culte que per a l'ignorant. Així com els nostres ulls hi veuen més com més llum tenen en el seu horitzó, així la intel·ligència il·luminada hi veu més, veu materialment més coses que la tancada a tota cultura. No sense veritat s'ha dit que no és el llaurador, encara que viu al camp, qui veu i gaudeix més del paisatge que l'envolta, sinó l'home de la ciutat que té, per a estimar, les línies i els colors, les masses i els accidents, els ulls de l'ànima oberts i plens d'imatges.» (Altamira:18).

«Per a Rafael Altamira tot ésser humà té dret a aquesta il·luminació cognitiva de la seua mirada, i afavorir-la era l'obligació del que ell anomenava institucions postescolars. El programa de l'extensió cultural consistia, d'una banda, a promoure la democratització del coneixement, inserint-lo en els moviments socials de l'època, i molt especialment en el moviment obrer; d'altra, a defensar una concepció integral del saber, ja que tota persona -també les de formació universitària- és sempre més que la seua professió». Font: «La gestión cultural universitaria» (Proyecto Atalaya).

 

Encara que originalment s'entenia l'extensió universitària en el sentit de portar el coneixement universitari a la societat, d'«estendre» la presència de la universitat en la societat i relacionar-la íntimament amb el poble, el concepte ha canviat al llarg del temps cap a l'establiment d'un diàleg entre la universitat i la societat, de manera que els dos actors se'n beneficien. (Viquipèdia).

Apuntem finalment una dada: en la nostra Universitat, l'actual Vicerectorat de Cultura, Esport i Llengües, del qual també depenen els Cursos d'Estiu Rafael Altamira, es va denominar fins al 2012 Vicerectorat d'Extensió Universitària.



VEU Revista cultural de la Universitat d'Alacant


Revista Cultural VEU
Secretariat de Promoció Cultural i Lingüística
Universitat d'Alacant
Carretera Sant Vicent s/n
03690 Sant Vicent del Raspeig
Alacant (Spain)

Tel: (+34) 96 590 9593

Fax: (+34) 96 590 3464

Twitter: https://twitter.com/culturaenlaua

Facebook: http://facebook.com/culturaenlaua

Per a més informació: informacio@ua.es, i per a temes relacionats amb aquest servidor web: webmaster@ua.es

Carretera de Sant Vicent del Raspeig, s/n - 03690 Sant Vicent del Raspeig - Alacant - Tel.: 96 590 3400 - Fax: 96 590 3464