Exposició: Emilio Varela i l'art del seu temps

Alacant, 17 de setembre de 2019

Cartell exposició Emilio VarelaL'any 2017 es va celebrar el 130 aniversari del naixement del pintor alacantí Emilio Varela (1887-1951). Amb aqueix motiu, el Museu de Belles arts Gravina (MUBAG) va fer una exposició retrospectiva molt completa sobre l'obra d'aquest gran artista.

Des d'aqueix moment s'han realitzat diverses activitats amb l'objectiu de donar a conèixer l'obra d'aquest pintor avantguardista. Per açò, el MUA i la Biblioteca Universitària ofereixen la mostra itinerant divulgativa "Emilio Varela i l'art del seu temps", que es pot visitar en el vestíbul de l'edifici de la Biblioteca General del 17 de setembre al 31 d'octubre. Aquesta activitat s'emmarca en la línia de suport a la labor divulgativa i investigadora que realitzen tots dos serveis universitaris. L'acte inaugural tindrà lloc el 18 de setembre a les 13h. a la planta baixa de la Biblioteca.

A més, per a aprofundir en l'obra d'aquest destacat pintor de la nostra terra, pot consultar-se la selecció de llibres que presenta la Biblioteca de Filosofia i Lletres.

Emilio Varela i l'art del seu temps

Un dels grans pintors de la història, Paul Cézanne, va dir en una ocasió: “voldria un dia poder arribar a pintar bé una poma”. Emilio Varela admirava Cézanne i, com ell, va dedicar la seua vida a l'art i, més concretament, a la pintura. Però el seu objectiu no va ser complaure el gust de la seua època, vendre quadres o destacar per la seua originalitat. El propòsit d'aquest pintor alacantí, que va inaugurar la plàstica contemporània a la seua terra, va ser reinventar la pintura.

Per això va admirar Cézanne i va aprendre del seu mestre Sorolla i d'altres grans artistes. Però no per a adscriure's a una forma de pintar i seguir les belles fórmules dels seus il·lustres antecessors, sinó per a construir un nou ordre en el qual la pintura fóra més pintura i menys representació.

Per a fer-ho va posar en joc una noció de l'espai construïda des de la reflexió i el coneixement de les avantguardes artístiques. També es va servir del color com a element estructurador de la forma i, al mateix temps, com a reflex de la seua sensació, de la seua veritat existencial.

Per moments, aquesta missió quasi sagrada de reformular la pintura el va fer aïllar-se o relacionar-se de manera una miqueta particular amb els altres. Encara que, al mateix temps, li va permetre guanyar-se el respecte i l'admiració de grans amics i artistes, del públic i de la crítica.

Després de viure un període de reeixides exposicions i contribuir a l'impuls de la cultura a la seua ciutat, Varela va patir, com tant altres, la tristesa, el dolor i la incomprensió fruit de la Guerra Civil i del posterior període de sordidesa intel·lectual i moral que va imposar el règim franquista en els primers anys.

Per sort, amb el pas del temps, la figura artística de Varela s'ha tornat coneguda, estudiada i admirada. Primer, pels artistes locals de la generació immediatament posterior a ell, que ho van convertir en el seu gran referent. Després, pels intel·lectuals que van reescriure la memòria històrica i cultural, ja en temps democràtics. I, finalment, per les institucions d'Alacant, la Comunitat Valenciana i la resta d'Espanya, que li han dedicat llibres, exposicions i honors.

"Emilio Varela i l'art del seu temps", inscrita en aquesta línia de reconeixement, pretén acostar l'art de Varela i el seu context artístic als joves a través d'un llenguatge actual, connectat amb les noves formes d'expressió i comunicació.