'Miralls', una proposta de Solnegre per al Servei de Cultura de la Universitat d'Alacant

Alacant, dimarts 14 de gener

Banner Solnegre_Miralls ACUA 20202

Dins de la programació ACUA d'aquest primer quadrimestre, el conjunt especialitzat en música antiga  Solnegre presenta el concert de música vocal barroca Miralls . Tindrà lloc en la Facultat d'Educació de la UA el dimecres 11 de març a les 20.00 hores , amb entrada lliure. Solnegre està integrat per Soledad Cardoso (veu), Marc de la Linde (viola de gamba) i Ferran Pisà (guitarra barroca).

Miralls és un concert de música vocal del Barroc en el qual personatges literaris canten les seues ventures i els seus plors. El programa consisteix en obres que posen veu a personatges literaris o històrics perquè ens expliquen la seua història. Així doncs, sentirem el discurs que feu Maria Stuard moments abans de ser decapitada, els planys d’Orfeu que vol recuperar la seua estimada i els cants amb què Altisidora va voler fer embogir d’amor a Don Quixot.

Aquest interés per encarnar personatges de la cultura apareix devers l'any 1600 amb el naixement de l'òpera, que pretenia recrear les tragèdies dels grecs antics. El propòsit d'aquesta nova música era repercutir sobre l'estat anímic de l'oient; el mètode per aconseguir-ho era integrar efectes de la declamació teatral al cant.

Els autors sabien que si posaven la seua música en boca d'un personatge tan conegut com puga ser la reina Dido o el mateix Ulisses, el públic empatitzaria millor amb les emocions que expressa la música. Ben aviat, quan aquesta utilització de personatges mitològics esdevingué una pràctica normalitzada, començaren a posar música en veu de personatges històrics, del Nou i de l'Antic Testament o de creacions literàries contemporànies. Així, la reina Maria Estuard, Jacob, Maria Magdalena i fins i tot personatges del Quixot foren reencarnats pels autors del Barroc.

El concert Miralls compta a més amb explicacions, narracions i contextualitzacions, sempre senzilles i clarificadores, la qual cosa el converteix en una activitat divulgativa per a conéixer el llenguatge dels artistes del Barroc.

Intèrprets

Soledad Cardoso

Nasqué a Argentina, on feu la primera formació com a cantant. L'obtenció del premi Mozarterum li permeté de continuar els estudis a España amb Alfredo Kraus i Teresa Berganza.

Ja a Europa, no tardà a cridar l'atenció d'alguns dels principals conjunts europeus de música antiga com per exemple Les Arts Florisants, Weiner Akademie, The Nederlandse Bachvereniging i els Músics De Su Alteza. l'Argentina, on va tenir la seua primera etapa de formació com a cantant. L'obtenció del premi Mozarterum li va permetre de continuar els estudis a Espanya amb Alfredo Kra

Especialitzada en òpera i música escènica, ha participat en gravacions de referència amb les discogràfiques Harmonia Mundi, Naxos, Cobra i Columna Música.

Marc de la Linde

Començà els estudis musicals amb la viola de gamba a Barcelona. El seu interés creixent pel repertori antic  l'animà a continuar la seua formació amb Emanuel Balsa a Barcelona i amb Philippe Pierlot i Mineke van der Velden a Holanda graduant-se el 2018. Actualment està cursant estudis de postgrau a la ciutat de Lion amb Marianne Muller.

A més, col·labora amb grups com la Jove Capella Reial de Catalunya de Jordi Savallin nomine consort, Solnegre i Le Concert d'Apollon.

Ferran Pisà

S'interessà per la interpretació historicista a Amsterdam, on es formà com a guitarrista barroc amb Lex Eisenhardt. Prosseguí els seus estudis en instruments antics de corda polsada a Barcelona amb Xavier Díaz Latorre i Mara Galassi.

En la seua carrera com a músic professional ha treballat profundament el repertori italià per a tiorba del primer barroc. A més, ha participat amb diversos conjunts de música de cambra de repertori vocal i instrumental. També ha treballat en projectes operístics tant a Espanya com a Europa.

Primera part

Maria Magdalena
· Maddalena alla crocce - G. Frescobaldi (1583 - 1643)
· Lagrime amare, "La Maddalena ricorre alle lagrime"