Documental, cicle de cinema sobre pioners en músiques avançades en Seu Alacant

Alacant, 19 de desembre 2020. Per M. Asunción Soria Pastor

El festival de producció i música electrònica alacantí 'ENSOLab'organitza en la Seu Universitària Ciutat d'Alacant un cicle de dos documentals entorn de figures precursores de les avantguardes musicals a Espanya. El divendres 20 de novembre es projectarà Sender Barayón. Viaje hacia la luz, de Luis Olano, un documental sobre la vida de Ramón Sender Barayón, pioner en la música electrònica en els anys 60 del segle XX. I el divendres 27 es projectarà Geometría del Esplendor, de José Ramón dóna Cruz, que tracta sobre la música industrial del grup Esplendor Geométrico i la ruptura que va suposar amb el fins llavors vist en els anys 80.

Després de les projeccions hi haurà un espai per al diàleg amb els cineastes.

Sender Barayón. Viaje hacia la luz(Luis Olano, 2018)

Ramón Sender Barayón va nàixer a Madrid de 1934. En 1936, sent un xiquet, es va exiliar als Estats Units amb la seua família, i va acabar sent un pioner de la música electrònica, l'avantguardisme contracultural i l'hipisme a la Califòrnia dels anys 60. El llargmetratge documental Sender Barayón. Viaje hacia la luz, realitzat per Luis Olano, és un recorregut per la vida de Ramón Sender al llarg del segle XX comptat per ell mateix: des de l'Espanya de la Guerra Civil, la repressió i l'exili, fins a l'assolellada Califòrnia de la contracultura, els anys daurats del rock, la psicodèlia i els hippies.

La pel·lícula va començar a prendre forma en 2016, quan el seu autor Luis Olano va anar a entrevistar el protagonista a la seua casa de San Francisco partint del desig de saber com la vida de Ramón fill va poder transitar pels camins més oposats als d'un pare, Ramón J. Sender, "novel·lista ibèric" al cent per cent. La pel·lícula ha sigut completament autofinançada i ha comptat amb la col·laboració de l'Institut d'Estudis Altoaragonesos i l'Institut del Cinema de Madrid.

Geometria del Esplendor (José Ramón dóna Cruz, 2016).

En 1980, Arturo Lanz, Gabriel Riaza i Juan Carlos Sastre abandonen Aviador Dro per a posar en marxa una de les propostes més transgressores de l'escena musical espanyola. Prenent el seu nom d'un poema de Marinetti, i amb el soroll com a material sonor, Esplendor geomètrica és la banda que inaugura l'edat del so industrial a Espanya.

Geometria del Esplendor planteja una nova narrativa audiovisual tractada pel mateix to rupturista del grup Esplendor Geomètrica, representant de la música industrial i el que això significa en el discurs convencional de l'art en general i de la música i la imatge en particular. L'estil està descrit en un “decàleg matomàtic (o clau combinatòria)” que marca, entre altres premisses, un guió diagramat en estructures de compàs -com una simfonia- i on el muntatge ordena i ajusta una combinació d'aparença aleatòria (ritmes interromputs, tractaments d'entrevistes com a personatges i a l'inrevés…), però que componen una enorme coherència. Com una peça de ball.

VEU Revista Cultural de la Universitat d'Alacant

Edif. Germà Bernàcer