La UA commemora el Dia Internacional de la Dansa

Alacant, dimecres 29 d'abril de 2020

L’Aula de Dansa Contemporània llança un vídeo especial de commemoració i el MUA s’adhereix amb una proposta que uneix dansa i obres d’art

Danza1
Danza2
Danza3

La Universitat d’Alacant, a través del Servei de Cultura, s’uneix a la commemoració del Dia Internacional de la Dansa, dimecres 29 d’abril.

Per iniciativa del Comitè Internacional de Dansa, l’any 1982, va ser proclamat per la UNESCO el 29 d’abril com a Dia Internacional de la Dansa, data que correspon al natalici del ballarí i coreògraf Jean-Georges Noverre. L’objectiu del Dia Internacional de la Dansa és reunir totes les persones que han triat aquesta forma d’expressió per a superar tot tipus de barreres culturals, polítiques i ètiques i celebrar la dansa i la diversitat que té.

Amb aquest motiu, l’ Aula de Dansa Contemporània de la UA ha creat un vídeo especial amb què s’adhereix a la celebració, disponible en el  canal de YouTube de CulturaenlaUA . El director de l’Aula, Carlos Peñalver, explica que el vídeo que han creat presenta un resum del treball fet aquest curs a l’Aula, “des de la investigació feta dins de l’aula fins a com la transformem i l’adaptem per a representar-lo al Paranimf”. L’espectacle triat per a aquest curs és  El festí dels besties , que Peñalver dirigeix juntament amb Federica Fasano i l’estrena del qual tindrà lloc a l’inici del pròxim curs acadèmic, el mes d’octubre en dates encara per confirmar. El vídeo inclou també la lectura d’un manifest (veu en off del vídeo) escrit per una de les alumnes de l’aula, Olivia Martínez.

Participen en la proposta d’aquest any 19 alumnes que integren l’Aula de Dansa. Peñalver detalla que, a causa de la situació de confinament actual, ha canviat de manera radical la formació que l’Aula imparteix. En les últimes setmanes no hem pogut continuar presencialment encara que “no hem parat i hem continuat la nostra formació de manera virtual, visualitzant diverses propostes de dansa i analitzant-les amb el nostre alumnat”. El director afig que “tan prompte com aquesta situació ho permeta reprendrem els assajos del nostre espectacle d’aquest curs, que ja teníem molt avançats i que estrenarem, previsiblement, el pròxim mes d’octubre al Paranimf”.

A més d’aquest vídeo de l’Aula, Cultura en la UA ofereix en obert l’audiovisual de l’espectacle  Cementeri de flors , que l’Aula va estrenar l’any passat sota la direcció de Carlos Peñalver (Canal YouTube de Cultura en la UA)

El MUA també s’uneix a la celebració que vincula art i dansa i proposa, en les xarxes socials, una reflexió a través d’obres d’art relacionades amb la temàtica de la dansa.

Manifest de l’Aula de Dansa

Anotacions del cos i el moviment

Nosaltres no ballem, nosaltres som un crit, un acte revolucionari que conquista el físic, que es conquista a si mateix, que destaca el tacte i la forma, que dinamita l’espai i la matèria, que comunica amb només ser, en la brutalitat més pura. El nostre cos és aire i també és terra, és un espasme, un murmuri, una remor. Què hi ha de més revolucionari que conquistar-se i ser ocell, dol, cançó i conte?

Quan dansem, narrem el nostre cos, narrem cadascuna de les molècules que ens formen, narrem el paisatge que ens habita, ens inventem, una vegada i una altra. Ens movem per a no caure; és el nostre exercici de resistència, en una rutina que fa de la carn, vent i paraula.

Nosaltres no ballem, nosaltres som un crit.

Text d’Olivia Martínez Giménez de León (alumna de l’Aula de Dansa 2020)

L’Aula de Dansa UA

L’ Aula de Danza Contemporània  inicia els seus primers passos en el curs 2015/2016 amb l’objectiu essencial d’aproximar la dansa i les variants d’aquesta a la comunitat universitària i a la societat, mitjançant la formació (tallers de diferents estils i tècniques), la promoció de muntatges i la participació en espectacles dirigits a tots els públics. L’Aula naix a partir d’un primer taller de dansa contemporània posat en marxa per la UA l’any anterior, 2014/2015.

Entre els treballs estrenats per l’Aula hi ha  Lapso  (2015/2016);  In Love  (2016/2017);  La última cena   (2017/2018); i  Cementeri de flors  (2018/2019).  El festí dels besties  és l’espectacle que l’Aula està preparant en aquest curs acadèmic.

Segueix-los en  Facebook  e  Instagram

Cementeri de flors

L’Aula de Dansa de la UA va presentar l’espectacle Cementeri de Flors al maig de l’any 2019, després de l’èxit del seu muntatge anterior:  La última cena . El seu director, Carlos Peñalver, descriu l’espectacle com “un espai per a arribar cap a una realitat etèria, on l’oníric s’apodera dels cossos que s’alliberen fins a marcir-se. Al final, només queda l’eternitat, l’ànima”.

Proposta del MUA que uneix dansa i obres d’art

Amb motiu del Dia Internacional de la Dansa, el MUA es suma a la celebració pujant a les xarxes socials obres amb aquesta temàtica pertanyents a la seua col·lecció. Pots seguir-les en  Facebook  -  Instagram  Twitter

FIUMFOTO. I entre els seus peus i la terra s'obri un abisme (2008)
Cristina de Silva i Nacho de la Vega formen Fium, un col·lectiu artístic centrat en la fotografia, el vídeo, els directes audiovisuals, el so i les instal·lacions multimèdia. En aquesta obra, mitjançant la poderosa presència de la "ballarina mutant", reflexionen sobre el desarrelament i la dificultat per a aconseguir l'equilibri en la societat actual, malgrat els avanços científics, tecnològics i econòmics reeixits fins al moment.