Els cursos de valencià adaptats a la no presencialitat

Els Cursos de Valencià que ofereix el  Servei de Llengües  de la Universitat d’Alacant cada quadrimestre s’han adaptat ràpidament davant d’aquesta situació que no feia possible les classes presencials. En les classes de llengües, el contacte humà és molt important, especialment per a la pràctica lingüística, que s’aprèn com més es practica, i també per la motivació que fa l’acompanyament personal tant del professorat com de les companyes i companys. Per això, el canvi que hem hagut de fer calia que també continguera les dosis necessàries d’empatia amb l’alumnat, ja que cadascú vivia situacions diverses.

Voldríem explicar com han sigut aquests canvis i quines respostes han tingut. I per a fer-ho, qui millor que qui els protagonitza. És per això que hem fet una sèrie de vídeos que aniran veient la llum a poc a poc. Professorat i alumnat comparteixen l’experiència de les adaptacions, els reptes que s’hi han presentat, com han viscut la quarantena i com han seguit aprenent i ensenyant valencià. Els vídeos porten subtítols incorporats per a facilitar la lectura del que expliquen les diverses persones que hi intervenen.

De seguida que van canviar els paràmetres, tot el personal tècnic del Servei de Llengües dedicat a la docència va estar fent treball en equip per a preparar nou material, sobretot activitats d’àudio. Calia reforçar l’oralitat perquè és una de les pràctiques habituals en les classes presencials. La plataforma base ha estat el moodle, conegut ja per l’alumnat perquè habitualment funciona com a complement i reforç de les classes presencials. Així, al capdavall hi ha hagut més ocasions de fer pràctiques orals i escrites que durant un curs habitual. El material bàsic partia dels llibres  Punt per punt  elaborats per personal del Servei de Llengües i publicats en fascicles al diari  Información  i en format llibre pel Servei de Publicacions de la Universitat d’Alacant.

Al moodle, per exemple, es fan debats proposats pel professorat a través del fòrum i també es fa servir el xat. Les classes s’han mantingut en línia a través de plataformes de videoconferència i hi ha un contacte més sovintejat amb el xat de moodle o amb grups de missatgeria.

L’altra eina d’adaptació ha sigut la creació del portal ‘ Dieta en valencià UA ’, una web amb recursos de formació classificats pels diversos nivells del MERC i que tenen un curs corresponent al Servei de Llengües. Com a acompanyament a aquest portal, hi ha també la ‘ Dieta audiovisual en valencià UA ’, que ofereix al professorat i a l’alumnat (i a qui el visite) un repositori amb un bon ventall de sèries, documentaris, films, programes de TV, youtubers, podcasts, concerts, etc. en valencià per a seguir practicant.

A més, l’alumnat disposa, a través del  Centre d’Autoaprenentatge de Valencià  (CAU), d’un servei de correcció d’àudios per correu electrònic i dels materials en línia gratuïts del CAU que estan en obert per a qualsevol persona que vulga millorar els seus coneixements de valencià.

A hores d’ara, hi ha 535 persones inscrites als cursos de valencià, distribuïdes en 25 grups dels nivells A1, B1, B2, C1 i C2; d’aquests grups, 8 ja eren no presencials. Els 17 restants es van convertir en no presencials. En total, durant el curs 2019-20, els cursos de valencià de la UA han tingut 1.076 persones inscrites i s’han fet 54 cursos presencials i no presencials al campus de Sant Vicent del Raspeig i a les diferents seus universitàries que la Universitat d’Alacant té a tota la demarcació universitària.

Segons explica el professorat, la resposta de l’alumnat ha sigut bastant bona. És molt important aquesta predisposició positiva ja que en aquest cas, a més d’oferir l’ensenyament del valencià, és molt important també transmetre l’estima per la llengua.

Evolució dels cursos de valencià UA