XX Mostra d'Humor Social de la UA: 'La Terra: un planeta sense pla B'

Alacant, dilluns 25 de maig de 2020

Cartell_Humor_SocialXX

La Sala Aifos de la UA presenta la seua ja tradicional Mostra d'Humor Social, que enguany compleix la XX edició sota el títol " La Terra: un planeta sense pla B ". A causa de les restriccions físiques imposades per la pandèmia de la Covid-19, es presenta en format en línia.

La mostra, organitzada des de l'associació de dibuixants FECO i la UA, alerta, a través de l'humor, sobre la necessitat d'una resposta ferma davant la situació del medi ambient en el nostre planeta.

El comissari de la mostra, el dibuixant Enrique Pérez, explica que "s'han seleccionat obres de 54 autors i, en aqueix any d'aniversari, l'exposició adquireix un caràcter molt internacional amb obres d'integrants de FECO internacional de França, Holanda, els EUA, Indonèsia, Iugoslàvia, Xipre i Alemanya, i unes altres de col·laboradors de Cuba, l'Argentina i Colòmbia, a més dels companys espanyols".

El premi Notari de l'Humor s'entregarà enguany a Manuel Junco.

Descarregar carteleta

Visita en línia:  https://poly.google.com/u/1/view/06rniF3GHjr

En aquesta ocasió, els dibuixants prenen com a objecte de les seues reflexions la situació del medi ambient del nostre planeta. Qüestions tan urgents com el calfament global, la feroç desertització de molts països, els cada vegada més nombrosos incendis i els índexs de pol·lució descontrolats, són alguns dels temes tractats en la vintena edició de la mostra. FECO Espanya alerta sobre els perills que afrontem, sobre la necessitat d'una resposta contundent i sobre l'impacte profund i immediat que té en les nostres vides la falta de mesures davant aquestes situacions.

Enrique Pérez detalla que l'exposició s'ha realitzat de manera virtual a causa de les circumstàncies actuals que impedeixen la presencialitat però, afig, "tindrem la mostra presencial a principis del pròxim curs acadèmic, setembre o octubre, data en la qual farem lliurament del nostre premi Notari de l'Humor al dibuixant Manuel Junco".

El comissari comenta que "l'exposició també serà un homenatge pòstum al mític dibuixant de la Guatla Santiago Almarza, premi Notari de l'Humor 2004, mort fa poques setmanes a causa de la Covid-19, mentre estàvem finalitzant el catàleg. La seua última col·laboració forma part d'aquesta mostra d'Humor Social".

Mostra_Humor_Social_David
Mostra_Humor_Social_Jitet
Mostra_Humor_Social_JC_Contreras

Manuel A. Junco, Notari de l'Humor 2020

Manuel A. Junco (Zamora, 1948) és dissenyador, dibuixant i professor d’universitat. Ha publicat en diversos mitjans espanyols i estrangers: les revistes Triunfo (Espanya) i Saturday Review-World (Nova York, EUA) en la dècada de 1970; en la dels 1980, en el diari El País; en els 90, en les revistes Interviú i A las barricadas. Actualment col·labora en diferents publicacions. És Doctor per la Facultat de Belles Arts de la Universitat Complutense de Madrid. Fins a 2008 ha sigut director del Departament de Disseny i Arts de la Imatge, en el qual ara imparteix classes de Disseny Gràfic, Il·lustració i Metodologia del Disseny. Ha realitzat diverses exposicions a Espanya, Itàlia, els EUA, la Xina, Mèxic, Colòmbia, Kuwait, etc. Ha escrit llibres diversos de teoria: El diseño de lo incorrecto (ed. La Crujía, Buenos Aires, 2009), Los mupis de Junco (ed. Ayuntamiento de Leganés, Madrid, 2011), Una imagen para el Quijote (ed. Turpin, Madrid, 2015) i El humor gráfico (y su mecanismo transgresor) (Antonio Machado ed., Madrid, 2016).

Ha sigut vicerector de Cultura i Esports de la Universitat Complutense de Madrid. Actualment és el director dels Cursos d’Estiu Complutense d’El Escorial.

www.manueljunco.com

Missatge de Manuel Palomar, rector de la Universitat d'Alacant

"L'associació de dibuixants FECO España ofereix, de la mà de la Universitat d'Alacant, una nova edició de l'exposició Humor Social, una cita anual que s'ha convertit, per mereixement i constància, en una referència obligada per a prendre el pols a la nostra societat.

En aquesta ocasió, els dibuixants prenen com a objecte de les seues reflexions la situació del medi ambient del nostre planeta. Qüestions tan urgents com el calfament global, la feroç desertització de molts països, els cada vegada més nombrosos incendis, i els índexs de pol·lució descontrolats són alguns dels temes tractats en les obres que componen la ja vintena edició de la mostra.

Sota el títol “ La Terra: un planeta sense pla B ”, FECO España ens alerta sobre els perills que afrontem, sobre la necessitat d'una resposta contundent, i sobre l'impacte profund i immediat que té en les nostres vides la falta de mesures davant aquestes situacions. I ens alerta, com sempre, amb l'eina més útil per a afrontar les veritats incòmodes: l'humor.

El talent dels membres de FECO desfila davant els nostres ulls amb la lucidesa habitual, amb la responsabilitat d'aquests notaris de l'humor, que no descansen en la seua responsabilitat cap als problemes de la societat. La Universitat d'Alacant s'enorgulleix d'acollir un any més aquesta mostra, a la qual li convidem a visitar i gaudir".

Viñeta de Juan Carlos Contreras
Viñeta de Jose Orcajo
Viñeta de Marisa Babiano

Trajectòria de la mostra

Els caricaturistes que participen analitzen els successos actuals amb una visió crítica i sensibilitzen l'espectador en els aspectes socials més variats. Exposicions anteriors van centrar la mirada en temes com l'atur juvenil, el maltractament de les dones, la corrupció, la intolerància, la importància de la lectura, la discriminació, la crisi de valors, els desnonaments, la inmigració, el maltracte animal i altres aspectes en què, amb els elements de l'humor i la sàtira, es qüestionen les causes de manifestacions que afecten el desenvolupament social.

Enllaç relacionat:  Mostra d'Humor Social 2019