Les exposicions itinerants de la UA, un gran projecte divulgatiu

Alacant, 1 de juny de 2021

Per Paula Coronel Orellana

La difusió de la cultura i el coneixement, juntament amb la docència i la recerca, constitueix una de les funcions fonamentals de la universitat contemporània. En aquest sentit, la Universitat d'Alacant, a través de la seua política d'extensió universitària, contribueix a democratitzar la cultura, connectar la institució amb la societat i convertir el coneixement en motor de desenvolupament del seu entorn.

Així, el programa d'exposicions itinerants de la Universitat d'Alacant sorgeix com un projecte expositiu obert a la comunitat. La iniciativa es remunta a fa més d'una dècada i, a partir del 2012, rep l'impuls i estructura actual. Les exposicions itinerants es poden sol·licitar i reservar per entitats públiques de manera completament gratuïta, motiu pel qual constitueixen un material accessible per a centres culturals i educatius, ajuntaments i altres institucions. Amb el pas dels anys, les sol·licituds han anat augmentant, així com el nombre d'exposicions disponibles. El catàleg ofereix una gran varietat de temes classificats en blocs temàtics: història, gènere, ciència, literatura, esport, humor, etc. En dates determinades, algunes exposicions són més sol·licitades com en el Dia de la Dona, el Dia Contra la Violència de Gènere, el Dia del Llibre, etc.

Les propostes expositives provenen de diferents fonts. Facultats de la Universitat d'Alacant, departaments i docents han comissariat exposicions sobre història, ciència o art. L'Arxiu de la Democràcia, motor de propostes entorn de la memòria democràtica del nostre país, ha generat importants exposicions que no deixen d'itinerar, i el Centre d'Estudis sobre la Dona ha sumat diverses de les exposicions més reservades.

Les exposicions itinerants han potenciat la integració de la universitat en les comarques alacantines a través de les seus i aules universitàries, i gràcies al seu èxit, les entitats sol·licitants han anat creixent en varietat i llunyania geogràfica. Ajuntaments i cases de cultura de tot el país formen part dels sol·licitants habituals. Així mateix, els últims cinc anys s'ha produït una forta incorporació d'instituts de les nostres comarques que han vist en un catàleg molt ampli la millor manera de tenir activitat expositiva divulgativa de qualitat als seus centres, amb un cost mínim.

Actualment hi ha diverses exposicions exhibides en diferents localitats: en el Centre Cultural Clarisses d'Elx «De súbdites a ciutadanes. Espanya 1965-1995», en l'IES Mare Nostrum d'Alacant «Cervantes i Shakespeare: Dos genis universals», «El final de la Guerra Civil a Alacant. Repressió i exili» exposada a l'Aula Universitària de Novelda, i moltes més. El recorregut de les exposicions és constant, perquè moltes acaben d'exposar-se en una localitat per a anar a una altra. És el cas de «Contra les regles» i «Privamera Musical», exposades aquest semestre en la UA i que ja han sigut reservades per a exhibir-se a l'Aula Universitària d'Onil i la Seu de Benissa.

Catalina Iliescu Gheorghiu, vicerectora de Cultura, Esports i Extensió Universitària, ens parla del Programa d'Exposicions Itinerants de la UA

«Contra les regles: lesbianes, gais, transsexuals i bisexuals en l'esport»

Des del 17 fins al 31 de maig de 2021, al pavelló d'esport de la UA, es va exposar «Contra les regles» amb motiu de la celebració del dia contra l'homofòbia i la transfòbia. Inspirada en una exposició de la Federació Arcoiris, la Universitat d'Alacant, a través del Vicerectorat de Responsabilitat Social, Igualtat i Inclusió i el Vicerectorat de Cultura, Esport i Llengües, va dissenyar un nou format amb informació, curiositats i biografies que visibilitza les realitats del col·lectiu LGTB en el món esportiu.

Més informació sobre «Contra les regles».

Juan David Santiago, tècnic de la Unitat de Difusió i Promoció Cultural de la UA, ens parla de l'exposició "Contra les regles: LGBT en l'esport"

«Primavera Musical - La música valenciana reviscola»

Recentment, el Servei de Llengües ha llançat l'exposició «Primavera Musical», que fa un recorregut per les darreres dues dècades de la música en valencià. Es tracta d'un tema d'actualitat que, a més, promou la difusió de la pluralitat lingüística i cultural de la Comunitat Valenciana, un dels compromisos de la Universitat d'Alacant.

Més informació sobre Primavera Musical.

David García Sirvent, tècnic del Servei de Llengües de la UA, ens parla de l'exposició "#PrimaveraMusical. La música valenciana reviscola"

VEU Revista Cultural de la Universitat d'Alacant

Edif. Germà Bernàcer